Akui Rahsiakan Tentang Kor0nav1rus Sebelum MenuIar, Datuk Bandar Wuh@n Sanggup Letak Jawatan.

Sudah diiktiraf sebagai darur4t kesihatan gl0bal oleh Pertubuhan Kesih4tan Sedunia (WH0), v1rus kor0na kini dilap0rkan telah merag0t sekurang-kurangnya 259 ny4wa dengan k3s dijangk!ti kini sudah hampir mencecah 10,000.

Susulan dengan penuIaran wab@k berkenaan, Datuk Bandar Wuh4n, Zhou Xianwang hujung minggu lalu mengumumkan kesediaannya untuk meletakkan jawatannya sekarang.

Beliau turut mengakui bahawa pihak berkuasa di bandar Wuhan gag4l dan ‘Iemah’ untuk mended4hkan makIumat mengenai wab@k ini pada waktu yang tepat bagi menangan!nya dengan lebih awal.

Bukan itu sahaja, Xianwang turut mengaku bersaIah kerana merahsi4kan wab@k berkenaan selepas menges@nnya sebelum menuIarnya ke serata dunia.

Menurut Xianwang, mengikut peraturan yang ditetapkan beliau tidak boleh melakukan apa-apa selagi tidak mendapat kebenaran daripada pentadbiran Beijing kerana Beijing turut memerlukan kelulusan daripada kerajaan pus@t sebelum maklumat mengenai wab@k berkenaan dimaklumkan kepada umum.

SaIah satu puunca penuIaran wab@k berkenaan kepada dunia luar, lebih kurang lima jvta penduduk di bandar Wuh@n telah keluar sebelum bandar tersebut dikuar4ntin pentadbiran China.

Sanggup meletakkan jawatan demi kebaikan dalam mengawal wab@k dan keseIamatan hidup rakyat, Xianwang dan pembantu Parti K0munis Wuh@n, Ma Guoqiang kini bersedia menerima segala tind4kan di atas kecu4ian pihak pentadbiran Wuhan.

Sehingga kini, tiada lagi v4ks!n ditemui untuk v1rus kor0na yang sudah mereb4k ke 18 buah negara.

Sumber: Think China

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*