[VIDEO] Detik-Detik Bot Nelayan Asing Dihambat APMM, Temb@kan Am@ran Turut Dilepaskan

Agensi Penguatkuasan Mar!tim Malaysia (APMM) berjaya men@han bot nelayan asing dipercayai dari Vietnam yang cuba memasuki sempadan perairan Malaysia.

Ketika kapal per0nda luar persisir APMM KM Langkawi meIakukan pengawasan di persempadanan perairan negara di Laut China Selatan, mereka telah berjaya meng3san kehadiran sekumpulan bot nelayan asing diperc@yai dari Vietnam cuba memasuki sempadan perairan Malaysia sekitar 4 batu nautika daripada titik garis sempadan Z0n Ekon0mi Eksklusif negara..

Susulan daripada itu, KM Langkawi terus menukar haluan untuk meIakukan tinjauan. Dalam pada itu, aset udara B0mbardier CL415 APMM yang juga dalam m!si r0ndaan sekitar Laut China Selatan turut dikoordinasikan ke kawasan sekitar 138.3 batu nautika dari Kuala Terengganu untuk meIakukan tinjauan udara.

Menyedari aset laut dan udara APMM tiba, kumpulan pencer0b0h tersebut telah berpatah balik ke perairan asal mereka dan saIah satu daripadanya dik3jar untuk dihentikan sehingga kru KM Langkawi terp4ksa melepaskan temb@kan am4ran ke udara kerana deg!l.

Akhirnya, bot nelayan terb@bit akur dan berhenti untuk diper!ksa sebelum mereka dig@nggu oleh sebuah Kapal Perikanan Vietnam KN 261 yang bert!ndak bi@dap memasuki 4.5 batu nautika dari titik sempadan ZEE Malaysia untuk mengg@nggu tugas dan cuba berunding agar bot nelayan mereka dilepaskan.

Kedua-kedua bot dari negara Vietnam itu akhirnya akur dan keluar daripada perairan negara sambil diberi am@ran ker4s daripada pihak APMM.

Malaysia ketika ini masih lagi berpegang kepada dasar pengusiran terhadap pencer0b0h sama ada bot membawa migran / PATI mahupun nelayan asing di mana mereka beris!ko tinggi mendatangkan kIuster baharu c0vid-19.

Sumber:APMM VIA SK

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*