Jadi Kenangan Rakyat Malaysia! 10 Istilah Yang Paling Trending Ketika PKP

Ketika C0VID-19 meny3rang seluruh dunia termasuk di Malaysia, banyak istilah-istilah yang baru kita dengar. Sejak bermulanya PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) oleh kerajaan pada 18 Mac 2020, istilah-istilah ini sering dipakai dalam perbincangan tentang C0vid-19. Sosi@l media, di d4da akhbar mahupun di TV, istilah-istilah ini digunakan sebagai topik utama.

Sebilangan orang menganggap ia adalah perkataan baharu dalam perbendaharaan kata kita. Jom kita semak, senarai istilah yang menjadi sebutan ramai rakyat malaysia ketika w@bak C0vid-19 meny3rang dunia.

10Movement C0ntrol Order (MC0) – Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Movement C0ntrol Order (MC0) atau (Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) antara istilah paling popular dikalangan rakyat Malaysia. Ia dilaksanakan bermula 18 Mac dan menyusul PKPB (Bersyarat), PKPD (Diperketatkan) dan terakhir PKPP (Pemulihan) sehingga 31 Ogos 2020. Ia bertujuan untuk mengawal dan akhirnya menghentikan penuIaran C0VID-19. PKP diisytiharkan di bawah @kta Penc3gahan dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit 1988 dan @kta P0lis 1967.

9Fr0ntliner (Barisan Hadapan).

Istilah ini merujuk kepada pejuang barisan hadapan dalam mem3rangi w@bak C0vid-19. Ia terdiri daripada D0ktor, Jururawat, Angg0ta P0lis, T3ntera, Penghantar  makanan dan sebagainya. Istilah ini pernah menjadi popular dan trending di twitter.  Malah sehingga hari ini, rakyat Malaysia tak henti-henti memberi ucapan penghargaan kepada mereka.

8CIuster (KIuster)

Hampir setiap hari ia disebut oleh Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia, Dr Noor Hisham ketika sidang media. Istilah ini merujuk kepada kejadian apabila berIakunya banyak k3s jangk!tan di sesuatu kawasan atau daripada sesuatu kumpulan.

KIuster paling popular di Malaysia adalah Kluster Kayangan, kerana sikap mereka yang mahu dilayan istimewa seperti VIP

7SociaI Dist@ncing (Penjarakkan SosiaI)

Walaupun istilah ini sudah lama diperkenalkan, namun ia menjadi sangat penting pada waktu ini. Istilah ini merujuk kepada amaIan perbuatan jarak fizikal antara manusia bagi mengelak jangk!tan v1rus, melebihi satu meter, malah hingga dua meter di sesetengah negara.

6New Normal ( Kebiasaan/kelaziman baharu)

Istilah ini menjadi popular selepas dinasihati oleh Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yasin dalam ucapannya. Ia bermaksud amalan yang sebelum ini bukan amalan biasa akan menjadi kelaziman atau amaIan biasa. Contohnya, membasuh tangan, penjarakkan sosi@l dan tidak keluar rumah jika tiada kepentingan.

5Close contacts (kontak rapat)

Salah satu istilah yang membawa kepada perasaan tak0t atau b!mbang. Individu yang berada dalam jarak satu meter daripada orang dij4ngkiti yang bersin atau batuk berisiko untuk dij4ngkiti. Mereka dirujuk sebagai cIose contacts (kontak rapat) atas faktor kedekatan mereka dengan orang yang dij4ngkiti untuk tempoh waktu tertentu.

4Quar@ntine (kuar@ntin)

Sejak munculnya wab4k ini, istilah kuar4ntin menjadi popular. Kuar4ntin wajib diIakukan oleh individu yang disyaki dij4ngkiti. Ia memisahkan dan meny3kat pergerakan orang ramai daripada terd3dah kepada peny4kit itu untuk melihat sama ada mereka s4kit.

Sejak munculnya w@bak ini, istilah kuar4ntin menjadi popular. Kuar4ntin wajib diIakukan oleh individu yang disy@ki dij@ngkiti. Ia memisahkan dan meny3kat pergerakan orang ramai daripada terdedah kepada peny4kit itu untuk melihat sama ada mereka sak!t.

Di Malaysia terdapat banyak pus@t kuar4ntin disediakan, antaranya di Pus@t Kuarant!n dan Raw@tan C0VID-19 Berisik0 Rendah di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS)

3Moratorium

Istilah ini terus trending, sejak kerajaan mengumumkan penangguhan bayaran balik pinjaman dalam Pakej Rangsangan Ekon0mi pada bulan Mac yang lalu. Kemudian istilah Moratorium trending buat kali kedua kerana orang ramai mula keIiru dengan pelaksanaannya. Malah ada yang mend4kwa Bank Negara Malaysia (BNM) membuat satu tind4kan ‘u-turn’. Kata kunci u-turn dan BNM antara yang tular di media sosiaI.

2Swab Test – Ujian Sar!ngan

Sesiapa sahaja akan tak0t dengan istilah ini, lagi-lagi yang mempunyai gejaIa-gejaIa dij4ngkiti C0vid-19. Swab test atau Ujian sar!ngan C0VID-19, bukannya boleh sesuka hati terus ke h0spital. Anda mungkin diarahkan ke tempat khas untuk menjalankan ujian, bagi memastikan anda diasingkan daripada petugas dan pes4kit lain yang mungkin tidak mempunyai PPE untuk mengendalikan k3s anda. Mungkin anda diarahkan masuk melalui pintu lain, atau ke kanopi yang didirikan di luar bangunan.

1My Sejahtera

Ia merupakan sebuah aplikasi yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia. Aplikasi ini mnyediakan maklumat kepada pengguna penjejakan kawasan p@nas dan ia telah digunakan sebanyak 13.3 juta kali sejak peIancaran aplikasi itu pada 20 April lalu.

Hampir 3.7 juta rakyat Malaysia direkodkan mendaftar dan menggunakan aplikasi MySejahtera dalam tempoh lapan minggu ia ber0perasi. Ia terus mendapat sambutan yang h4ngat selepas kerajaan mengumumkan pemberian atau kredit e-dompet (e-wallet) berjumlah RM50 jika memuat turun atau download aplikasi MySejahtera.

Sumber: murai

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*