“Hang Tuah tak wujud, hanya sekadar mit0s”- Panas! Pr0fesor Ini Tampil Dengan Beberapa Fakta

Sehingga kini masih lagi berIaku perd3batan mengenai kewujudan Hang Tuah. Adakah Hang Tuah benar-benar wujud atau hanya sekadar mitos atau cerita d0ngeng dahulu kala.

Admin bukan nak menaf!kan kewujudan pahlawan terbilang Melaka itu atau namun tertarik dengan fakta dan hujah yang dikemukakan Karyawan Tamu Jabatan Sejarah Fakulti Sastera dan Sains Sosial UM iaitu Prof Emeritus Dr Ahmat Adam mengenai Hang Tuah..

Dkwanya Hang Tuah tidak wujud berdasarkan 3 hujah utama iaitu :

1. Perkataan Tuah hanya wujud pada abad ke-18 masihi

Menurut Prof Dr Ahmat Adam persoalan pertama ialah berkenaan nama Hang Tuah yang disifatkan sebagai tidak munas@bah kerana istilah ‘Tuah’ yang bermakna nasib baik atau untung, belum wujud sebelum abad ke-18.

Malah ia dikuatkan lagi dengan melihatkan kepada kaji@n Firologi dan perbandingan yang diIakukan ke atas semua karya sejarah melayu.

Namun tidak men0lak kemungkinan ‘salah baca perkataan jawi’.

Menurut Profesor Dr Ahmat Adam perkataan ta, wau dan ha itu harus disebut sebagai Tuha atau Toh. Dalam istilah Jawa kun0 perkataan Tuhan bermaksud pemimpin berkaliber dan Toh bermaksud sandaran raja.

2. Pantang Iarang tentang nama

Memetik kajian sosiobudaya melayu di nusantara, Profesor Dr Ahmat berkata penggunaan nama sebenar masyarakat melayu adalah dilarang jadi tidak mungkin nama Laksamana Melaka itu dinyatakan.

Sebab itu wujud perkataan Laksamana yang bermaksud pengikut raja yang setia namun ia tidak merujuk khusus kepada Hang Tuah semata-mata.

3. Pengaruh panji atau mit0s

Mungkin kedengaran agak p@nas tapi menurut Profesor Dr Ahmat Adam, peristiwa yang tergambar dalam sejarah melayu hanyalah rekaan semata-mata termasuk Hang Tuah Lima Bersaudara.

Malah ketika kunjungan Sultan Mansur Syah ke Majapahit yang dikatakan untuk meminang Puteri Jawa dan segala per!stiwa yang berIaku ketika Hang Tuah bersama rombongan tersebut juga dikatakan sebagai dong3ng dan rekaan.

Mesti ramai yang persoaIkan kenapa Profesor Dr Ahmat Adam berkata demikian…

Ini tidak mungkin berIaku sebab semasa zaman pemerintahan sultan mansur syah sedang berlaku perang saudara di majapahit manakala perist!wa Patih Gajah Mada yang mengarahkan Taming Sari untuk membun0h hang tuah dicatatkan dalam sejarah telah m4ti pada tahun 1364 tetapi melaka hanya dibuka pada awal abad ke-15.

Bukan itu sahaja, dikatakan juga watak-watak sahabat Hang Tuah diambil dari hikayat Pandawa, manakala ker!s s4kti Taming Sari milik Hang Tuah dikatakan diadaptasi dari kisah Keris Kalasani milik Raden Inu Kertapati, salah satu cerita dari kisah panji di Jawa Timur.

Sumber : ML studios

Via LM

So apa pandangan korang?

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia.