C0vid-19: 12 k3s baharu, 1 kem4tian hari ini

JANGKlTAN baharu C0vid-19 dalam negara merekodkan 12 k3s hari ini, menjadikan jumlah kumulatif kes keseluruhan penuIaran w@bak itu sebanyak 8,976 k3s.

Satu kem4tian turut direkodkan pada hari ini menjadikan jumlah kumulatif kem4tian ak!bat C0vid-19 di negara ini adalah seramai 125 individu.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada keseluruhan k3s baharu itu lima adalah k3s import yang mendapat jangk!tan di luar negara membabitkan dua warganegara Malaysia dan tiga bukan warganegara.

“Lima k3s import itu dari Indonesia, Qatar dan United Kingdom manakala tiga k3s dilap0rkan di Kuala Lumpur, satu k3s di Johor dan satu k3s di Sarawak.

“Tujuh k3s penularan dalam negara membabitkan lima dalam kalangan warganegara dan dua bukan warganegara.

“Dua k3s sar!nganpra pemb3dahan di Johor, KIuster PUI Sivagangga di Kedah (2), sar!ngan pra pemb3dahan di sebuah pusat perubatan di Selangor (1), saringan di l0kap (1) dan satu k3s kem4tian dikesan positif C0vid-19 selepas dibawa ke H0spital Queen Elizabeth, Sabah,” katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur.

Menurut Dr Noor Hisham, sehingga kini terdapat tiga kes positif C0vid-19 yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (lCU) yang mana satu k3s memerlukan bantuan pernafasan.

Selain itu, beliau berkata, Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Kris!s Kebangsaan (CPRC) mencatatkan 27 k3s yang pulih sepenuhnya dan dibenarkan keluar wad, dengan jumlah kumulatif kes sembuh sebanyak 8,644.

Mengenai kes kem4tian ke-125, katanya, mangsa adalah lelaki warga Filipina berusia 64 tahun dan mempunyai latar belakang peny4kit jant0ng.

“Beliau mempunyai gejaIa dem@m, bat0k dan ses4k nafas pada 25 Julai namun tidak mendapatkan rawatan.

“Pada 29 Julai, beliau ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri dan kemudiannya dibawa ke H0spital Queen Elizabeth, Sabah serta disahkan men!nggal dunia. Ujian sar!ngan menunjukkan beliau positif C0vid-19,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber Hmetro