“Bermula esok, semua golongan masyarakat WAJIB memakai pelitup muka termasuk penjawat awam,”

PENJAWAT awam di Kedah tidak terlepas dari tind4kan k0mpaun kerana meIanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu sehingga hari ini.

Ketua Jabatan Pencegahan Jen4yah dan Keselamatan Komuniti Kedah, Senior Asisten Komisioner Che Zaimani Che Awang berkata, berdasarkan lap0ran yang diperolehi, seramai 18 penjawat awam dik0mpaun RM1,000 kerana meIanggar PKP.

Beliau berkata, mereka berusia antara 18 hingga 53 tahun kerana meIanggar pelbagai kesaIahan serta tidak mematuhi Prosedur 0perasi Standard (SOP) yang ditetapkan sepanjang PKP, Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

“Pihak kami masih meIakukan pemantauan melalui Pasukan Khas Pemantau C0vid yang ditub0hkan untuk memantau individu atau pr3mis perniagaan yang tidak mematuhi SOP yang ditetapkan.

“Bermula esok, semua golongan masyarakat perlu wajib memakai pelitup muka termasuk penjawat awam, angg0ta dan pegawai p0lis sendiri tidak terlepas untuk memakainya ketika berurusan di luar terutama di tempat awam,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Dalam pada itu, Che Zaimani menasihatkan individu yang masih di bawah pengawasan (PUS) dan memakai gelang merah jambu supaya tidak memotong, menanggalkan atau membuang gelang itu di merata tempat kerana menjadi satu kesalahan dan boleh diambil tind4kan di mahkmah.

Beliau berkata, gelang merah jambu itu hanya boleh ditanggalkan di Pejabat Kesihatan atau KIinik Kesihatan Malaysia kerana perlu melalui pr0sedur yang ditetapkan.

“Sekiranya kita mengesan mereka yang sengaja membuang gelang merah jambu itu, tangkapan boleh dilakukan untuk tind4kan lanjut.

“Selain itu, mereka yang masih dikuar4ntin dan mempunyai urusan kem4tian, menziarah ahli keluarga s4kit perlu mendapatkan nasihat dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terlebih dulu sebelum keluar dari rumah,” katanya.

Che Zaimani berkata, semua ini amat penting untuk memastikan penuIaran w@bak C0vid-19 tidak berIaku.

Beliau berkata, sebanyak 107 pasukan khas pemantau di negeri ini akan terus melakukan pemantauan di kawasan tumpuan awam dan tempat penyembeIihan k0rban serta dari rumah ke rumah sempena sambutan Aidiladha, hari ini.

“Setakat ini, jumlah individu yang dikuar4ntin iaitu seramai 245 orang dipantau oleh p0lis bermula sejak Isnin lalu untuk memastikan mereka mematuhi SOP yang ditetapkan,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber Hmetro