[VIDEO] Let0pan Di Beirut Sebabkan G3mpa Bumi Bermagnitud 3.5 Skala Richter, Gegaran Dapat Dirasa Sejauh 200km

Tengah malam semalam, kita dikej0tkan dengan trag3di yang berIaku di Beirut, Lebanon.

Letopan yang mengambil tempat berhampiran pelabuhan di Beirut hampir mer0sakkan seluruh kota tersebut. Menurut AP News, pusat geosains Jerman mengatakan yang let0pan itu telah menyebabkan g3mpa bumi sekuat 3.5 pada skala ritchter.

Malah, let0pan ini boleh didengari dan gegarannya dapat dirasa hingga ke Siprus yang terletak sejauh 200km dari tempat kej4dian.

Dikatakan, pvnca Iedakan ini adalah dari Ietupan tak sengaja 2,750 tan ammonia nitrat yang disimpan dalam gudang tersebut tanpa sebarang keselamatan selama enam tahun.

Orang-orang Lebanon telah kongsikan banyak video yang sempat dirakam semasa Ietupan ini berIaku. Ada juga yang men!nggal kerana tak sangka ada let0pan kedua yang kuat semasa sedang merakam let0pan pertama.

 

Menerusi bebenang Twitter yang dikongsikan oleh AJ+, hspital-hspital di kota ini penuh dengan mngsa yang ced3ra dan ada antara hspital ini yang musn4h disebabkan oleh let0pan tersebut.

Bukan tu je, h0spital di sana turut mer@yu meminta orang ramai derma darah bagi menyelamatkan mngsa let0pan dan ada mngsa-mngsa lain yang dihantar di h0spital di luar kota untuk mendapatkan rawatan.

Tak cukup dengan itu, ramai lagi m4ngsa-m4ngsa yang masih ada di kawasan Ietupan dan tersangkot di bawah runt0han.

Kalau korang nak tahu, Lebanon sekarang sedang menghadapi kris!s ekon0mi yang sangat terOk dan kerajaan di sana sedang berusaha untuk membendung pand3mik C0vid-19 dan sekarang dorang terpksa handle kesan dari let0pan tersebut.

Jumlah kematian sekarang dah pun meningkat ke 78 dan lebih 4,000 orang dilap0rkan ced3ra.

Dekat bawah ni korang boleh tengok gambar dan video keadaan di sana selepas letupan besar ini berlaku.

Harapnya urusan penduduk dekat sana yang terkesan dengan trage3di ini dipermudahkan…

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM