UAE Mansuh Akta B0lK0T Negara Haram Yahudi, Kini Jadi Rakan Dagang

Sebelum ini, dunia dikej0tkan dengan tind4kan negara Emiriah Arab Bersatu (UAE) menandatangani perjanjian damai dengan negara haram Yahudi — yang kononnya berupaya mewujudkan keamanan di Asia Barat.

Langkah itu mengvndang krit!kan dunia Islam, yang menyifatkan ia sebagai satu lagi bentuk pengkhi!anatan terhadap Palestin.

Terbaharu, UAE diIapor mengambil satu lagi langkah kontroversi dengan memans0hkan und@ng-und@ng pemb0ikotan negara rejim itu — selari dengan usaha menjalin hubungan dipl0matik kedua-dua pihak.

Tind4kan itu bagaimanapun umpama mencurah garam ke lvka Palestin dan negara Islam lain, yang kekal tidak mengiktiraf sebuah negara bernama Israel.

Berita Harian yang memetik lap0ran AFP berkata, perintah rasmi pemansuhan und4ng-und4ng tersebut dikeluarkan Pres!den UAE, Sheikh Khalifa bin Zayed Al-Nahyan.

Selepas ini, sebarang produk dari negara haram itu dibenarkan untuk dibawa masuk dan diperdagangkan di UAE. Malah mana-mana syarikat di UAE juga boleh membuat perjanjian dengan firma di Israel.

Untuk rekod, UAE menjadi satu-satunya negara Teluk dan negara Arab ketiga yang menjalinkan hubungan dipl0matik penuh dengan rej!m tersebut.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM