“K3s mungkin meningkat tak lama lagi” – KKM Bersiap Sedia Hadapi Kemungkinan Peningkatan K3s C0VID-19

Walaupun k3s C0vid-19 dalam negara tak seteruk seperti beberapa bulan lalu, Kemnterian Kesihatan Malaysia (KKM) masih bertungkus-lumus dan sudah pun membuat persediaan untuk empat bulan akan datang bagi menghadapi kemungkinan peningkatan jangk!tan v1rus ini..

Menurut FMT, TS Dr Noor Hisham mengatakan walaupun kadar jangk!tan dalam negara masih di bawah kawalan, negara-negara lain seperti India, Korea, Jepun, Sepanyol dan Perancis menunjukkan peningkatan k3s semasa cuaca sejuk. Jadi, ia perlu diambil kira.

Kami b!mbang akan ada peningkatan k3s semasa tempoh ini (musim sejuk), jadi kami perlu buat persiapan.”

Bukan tu je, mutasi baru v1rus C0vid-19 ini juga ditemui lebih senang berj4ngkit. Sebab tu, Dr Noor Hisham mengingatkan agar rakyat tetap terus berwaspada dan sentiasa patuhi SOP yang telah ditetapkan.

Tambah lagi, sehingga sekarang masih tak ada lagi bvkti yang vaksi!n untuk penuIaran ini dah ada jadi KKM perlu sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga.

Orang ramai perlu ikut SOP sementara kami perlu membuat persediaan dari segi makmal, klinik dan h0spital sekiranya ada peningkatan kes, kami boleh kawal keadaan.”

Katanya lagi, walaupun Malaysia mampu mengawal pandemik melalui pengesanan awal kluster, kerjasama dari orang ramai tetap diperlukan.

Kami masih perlukan kerjasama yang kuat dari orang ramai untuk mematahkan rantaian jangk!tan C0vid-19.”

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber BERNAMA via LM