“Dia mahu melihat anaknya jadi d0ktor. Terima kasih Ma…

SIAPA tak kenal Dr Ahmad Samhan, seorang d0ktor viraI yang sering berkongsi pengalaman mengenai dunia ked0ktoran, perubatan dan kemasyarakatan.

Di sebalik kejayaan itu, tiada siapa yang boleh meneka dug@an dan peng0rbanan yang beliau lalui.

Dr Ahmad Samhan mend3dahkan bahawa beliau pernah ‘ditend@ng’ dari universiti sehingga merasakan put0snya sebuah harapan untuk bergeIar d0ktor.

“HiIang minat. Leny@p cita-cita. Sungguh! Pensyarah-pensyarah pun tak mampu untuk menolong. R@yuan tak lagi diterima. Keputusan universiti adalah muktamad.

“Makin keIam. Gelap. Langsung dah tak nampak masa depan,” tulisnya menerusi satu perkongsian di halaman Facebook beliau.

Dr Ahmad Samhan mempunyai pengalaman bertugas di HKL.

Mempunyai pengalaman bertugas di Jab4tan Kec3masan dan Tr4uma di Hspital Kuala Lumpur (HKL), Dr Ahmad Samhan bagaimanapun berkata, fikiran ibunya terhadap beliau adalah sebaliknya.

“Ma (panggilan ibu) nampak dengan jelas anaknya ini akan jadi seorang d0ktor. Seorang yang berbakti pada masyarakat.

“Dia cari juga jalan apa cara sekalipun. Bulat dan tekad sebuah harapan untuk anaknya jadi d0ktor tercapai. Itulah ibu. Bermimpi yang tak pernah kaput.

“Pek4kkan telinga, butakan mata. Pedulikan segala halangan yang datang. Dia mahukan yang terbaik buat anak,” katanya.

Ibu merupakan pemb@kar semangat untuk beliau mengecapi kejayaan.

Menurut Dr Ahmad Samhan, di atas sebab beliau menjadi d0ktor hari ini, ramai pes4kit dapat menerima rawatan.

“(Pesak!t) kembali sihat, kembali senyum, kembali hilang kesengsaraan. Sihat Alhamdulillah. Begitu juga yang dapat manfaat atas penulisan saya dari ilmu ked0ktoran yang saya pelajari.

“Saya kongsikan segala suka dvka perjalanan hidup saya selama ini tanpa rasa maIu. Semua pun bukan sebab usaha saya kerana ia bermula dari segunung harapan insan yang bergeIar ibu.

Bulat dan tekad sebuah harapan untuk anaknya jadi d0ktor tercapai. Itulah ibu DR AHMAD SAMHAN

“Dia ber@ni untuk bermimpi dan ber@ni untuk mewujudkan. Ibu saya mempunyai kemahuan, lmaginasi dan impian.

“Dia mahu melihat anaknya jadi dktor. Terima kasih Ma… hidup atas berkat ibu,” ujarnya yang merupakan ahli lembaga pengarah di sebuah kl!nik di Kuala Terengganu, Terengganu.

Perkongsian Dr Ahmad Samhan di Facebook.

Mengimbas kembali pengalaman sedekad lalu, Dr Ahmad Samhan berkata, apabila pes@kit datang dengan kesak!tan dan pulang dengan senyuman sememangnya sebuah perasaan yang suk4r untuk diceritakan.

“10 tahun lepas tak terbayang akan dapat bantu pesak!t seperti sekarang. Tiada dalam ak@l dan langsung tak pernah pula terlintas dalam fikiran untuk jadi seorang d0ktor,” katanya.

“Terima kasih dktor,” satu ungkapan penghargaan daripada seorang pesak!t yang bagi Dr Ahmad Samhan, malah mana-mana d0ktor pastinya tersemat penuh kegembiraan dan rasa bersyukur kerana tanggungjawab berb@kti kepada masyarakat dan negara dipemudahkanNya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber Mstar