“Saya tunaikan hajat dia” – Gadis Sempat Jer!t ‘Best GiIa’ Sebelum Terh3mpas Atas Batu Semasa Main ‘R0PE SWlNG’ di Kuala Kubu Bharu

Sebab itulah kata orang, mal4ng tidak berbau. Tiada siapa sangka perkara yang pada awalnya mendatangkan kegembiraan tetapi berakhir dengan sesuatu yang trag!s.

Menurut mStar, kegembiraan Siti Halijah Abd Rah!m, 33, dalam mengikuti aktiviti ekstr3m berubah menjadi sesuatu yang ng3ri apabila dia pat4h tul@ng belakang selepas terjat0h sewaktu meIakukan aktiviti terjuvnan ‘r0pe sw!ng’ di Kuala Kubu Bharu, Selangor pada Ahad lalu. 

Adik Siti Halijah, Mohamad Yakub Abd Rah!m, 31, yang menceritakan haI tersebut berkata, kakaknya baru saja selesai meIakukan terjunan dan tergant0ng pada ketinggian 10 meter sebelum berIaku kesiIapan tekn!kal pada kabeI yang menyeb@bkan dia terh3mpas ke batu dan jat0h ke dalam sungai. Allah… 

Katanya lagi, pada waktu itu, dia baru saja selesai Iakukan terjvnan sementara ahli keluarga lain termasuk ibunya sedang memerhati di platf0rm tinjauan.

“Kakak memang suka sukan ekstr3m. Sehari sebelum kej4dian pun dia pergi mendaki gunung di Negeri Sembilan dan pulang dalam jam 12 malam. 

“Dah lama dia nak buat terjuunan r0pe sw!ng. Dah banyak kali… saya tepis dia ajak, tapi kali ni saya tunaikan hajat lama dia. Kami sekeluarga pergi pada hari tu termasuklah emak,” katanya.

“Dia kata best giIa. Saya pusing…” 

Tambahnya lagi, kej4dian itu berIaku dengan pantas sekali dan dia sempat bersembang dengan kakaknya sebelum wanita itu terh3mpas jat0h.

“Selepas daftar, giliran saya terj0n dahulu. Masa saya kat bawah, saya tengok dia terj0n dan sw!ng sampai berhenti. 

“Kira-kira 10 meter dari atas air, saya sempat sembang dengan dia. Dia kata best giIa. Saya pusing ke belakang nak ke tempat dia mendarat, tiba-tiba dengar bunyi jat0h… sekelip mata,” ujarnya lagi.

Kakaknya yang berada di dalam air diselamatkan petugas water raft!ng yang berada berdekatan sebelum dihantar ke H0spital Kuala Kubu Bharu.

Selepas menerima rawatan awal, kakaknya dipindahkan ke H0spital Selayang dan jaIani pemb3dahan p4tah tuIang belakang pada hari Selasa.

Keluarga tak tuding jadi kepada penyedia khidmat aktiviti 

Kata Yakub lagi, semasa diselamatkan, Siti Halijah tidak sedar dan tidak ingat apa-apa yang berIaku.

“Masa diselamatkan kakak memang tak sedar. Mereka pam dada dan kemudiannya kakak sedar. Masa tu kakak tak ingat apa-apa, dia tanya kita ada kat mana? 

“Saya cakap, kita jalan-jalan je… dia boleh bercakap tapi sangat Iemah. Dia kata kaki dia tak rasa. Dia ulang ayat kaki tak rasa tu sampailah kami tiba di h0spital,” katanya.

Yakub sekeluarga walau bagaimanapun tidak menuding jari kepada penyedia khidmat aktiviti tersebut dan pihak tersebut juga telah menyatakan mahu bertanggungjawab atas apa yang berIaku.

Tambah Yakub lagi, dia menganggap apa yang berIaku ketentuan Allah dan harap kakaknya sembuh tak lama lagi.

Semoga kakaknya cepat sembuh. Bagi mereka yang nak membantu, bolehlah hubungi Yakub di talian 012-2836884. 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM