[VIDEO] Tiga bulan ‘TlPU’ isteri selepas dibuang kerja, suami pilih dedah perkara sebenar di radio – “Keluar macam biasa, ada baju salin dalam motor”

TIDAK dinaf!kan, penuIaran pandemik C0vid-19 sememangnya memberi kesan yang besar sehingga meny4ksikan banyak syarikat mahupun organisasi terp4ksa membuang sebahagian pekerja mereka.

Bagi individu yang kehiIangan pekerjaan, sudah tentu situa@si ini amat menyuIitkan tambahan pula bagi mereka yang sudah berkeluarga ataupun mempunyai k0mitmen bulanan yang perlu dilunaskan.

Seorang lelaki turut tidak terkecuali merasai tempiasnya apabila dibu@ng kerja tanpa sebarang n0tis ketika ker@jaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) beberapa bulan lalu.

Menerusi Segmen Team Pagi Suria yang dikendalikan oleh deejay Issey Fazlisham, Fizi Ali dan Ajak Shiro, lelaki tersebut berkongsi cerita bahawa dia terp@ksa menyembunyikan perkara tersebut daripada pengetahuan isterinya kerana berasa serba saIah dan tidak sampai hati.

Lelaki itu mended@hkan, dia terp4ksa berpvra-pvra pergi ke tempat kerja seperti biasa setiap pagi, sedangkan hakikatnya dia meIakukan pekerjaan lain.

Pemanggil lelaki berkenaan berkongsi cerita menerusi segmen Team Pagi Suria, pada Selasa.

“Saya baru lepas kena buang kerja. Saya dibuang kerja tanpa sebarang n0tis, sebab MCO (Perintah Kawalan Pergerakan). Saya dah berkahwin. Saya tak beritahu isteri yang saya dibu@ng kerja.

“Setiap kali pagi-pagi bila saya keluar pergi kerja, saya keluar macam biasa… naik motor tapi saya tak beritahu saya dibuang kerja. Sebab saya rasa serba saIah, tak sampai hati beritahu. Saya tahu semua orang struggIe cari kerja.

“Saya cari kerja tak kisah kerja apa pun… saya keluar pakai baju macam biasa tapi sebenarnya ada baju salin dalam motor,” kata pemanggil lelaki itu.

Katanya, dia meIakukan pekerjaan harian biasa namun dalam masa yang sama dia berusaha keras mencari pekerjaan lain.

Rutin tersebut diIakukannya selama tiga bulan, sebelum dia akhirnya mendapat panggilan temuduga kerja baharu.

Kisah pemanggil lelaki tersebut turut tular di Twitter selepas dimuat naik oleh seorang pelayar.

“Alhamdulillah, nak dijadikan cerita saya dapat interview. Dapat interview, saya beritahu isteri. Tapi yang dibuang kerja saya tak beritahu.

“Alhamdulillah, saya dapat kerja dan dah mula kerja baru 14 September lalu,” ceritanya.

Dia dalam masa yang sama menasihatkan mana-mana individu yang pernah berada di dalam situ@si yang sama agar tidak berput0s asa.

Setiap kali pagi-pagi bila saya keluar pergi kerja, saya keluar macam biasa… naik motor tapi saya tak beritahu saya dibu@ng kerja. Sebab saya rasa serba saIah, tak sampai hati beritahu. Saya tahu semua orang struggIe cari kerja.PEMANGGIL / SUAMI

“Saya cuma nak nasihatkan siapa-siapa yang dibu@ng kerja atau masih cari kerja, percaya dengan diri sendiri. Allah tolong kita, jangan put0s asa,” ujarnya sebelum panggilan telefon berakhir.

Kisah lelaki tersebut turut menjadi tuIar di Twitter apabila ia dimuat naik di laman sos!al tersebut oleh seorang pelayar.

Menurut pemanggil berkenaan, selain tidak berput0s asa, dia turut meletakkan sepenuh kepercayaan kepada Allah. Gambar hiasan

“Tadi dengar Suria FM. Ada caller cerita dia kena buang kerja tapi tak sampai hati nak bagitau wife dia. So dia buat-buat pergi kerja pakai baju kerja tapi sebenarnya dia bawa baju spare.

“Sambil dia buat kerja-kerja part time, sambil dia cari kerja. Tiga bulan juga dia buat macam tu,” tulis pelayar tersebut.

Perkongsian itu meraih sehingga melebihi 39,000 retweet selain turut dibanjiri dengan k0men neizen yang rata-ratanya tersentuh dengan kegigihan dan ketabahan lelaki berkenaan.

Antara k0men netizen yang turut sama berkongsi cerita masing-masing.

“Baiknya suami dia tak nak bagi isteri dia sus@h hati,” k0men seorang netizen.

“Saya sah kehiIangan pekerjaan pada 18 September. Berat rasa hati nak bagitau ahli keluarga sebab kita tau kita ni tiang keluarga. So, saya boleh reIate dengan bro tu,” komen netizen lain pula.

“Susah nak jumpa husband macam ni. Dia sak!t sorang-sorang sebab taknak orang lain terkesan. Sabarnya suami dia,” k0men seorang netizen lain pula.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber Mstar