“Jangan Kita PANlK”, Kec0h SpekuIasi Berkaitan Darur4t, Ini Respon Pegu@m

Hari ini kita melihat kec0h di sana sini rakyat Malaysia berb!ncang mengenai lsu darur@t terutamanya di media sos!al. Suasana ini pastinya sedikit sebanyak membuatkan orang ramai pan!k susulan ketidaktentuan p0litik dan suasana gel0mbang ketiga pandemik C0VID-19 di negara kita..

SpekuIasi hanya akan membuatkan kita terus pan!k. Oleh itu, kita sebaiknya mendapatkan penjelasan mengenai situ@si semasa daripada pakar und@ng-und@ng sendiri yang lebih memahami perIembagaan negara. Tanpa membu@ng masa, mari ikut penjelasan pegu4m, Puan Nor Zabetha di laman Facebook beliau mengenai isu darur@t yang diperdebatkan hari ini.

Orang tanya saya benarkah akan diisytiharkan darur@t? Ramai pula yang tanya.

Sebab bila membaca berita. Kebanyakan faham darur@t yang dirujuk adalah darur@t sebab C0vid-19, bermakna mereka faham ‘total l0ckd0wn’.

Jadi mereka faham lagi dasyat dari PKP tempohari. Kalau lap0ran berita, selalu mereka bagi ayat-ayat yang macam segenap pelusuk lapisan masyarakat faham. Padahal tidak.

Bukanlah semua faham, jadi rumusan kepada bacaan berita itu, pastinya ikut fahaman masing-masing. Ada yang faham total l0ckd0wn, ada yang faham kena pan!c buying. Macam-macam jenis fah@man.

Bila semua faham begitu, berlakulah ‘pan!c att@ck’ dan ramai-ramai mungkin membuat persediaan untuk total l0ckd0wn. Fahaman kita berbeza-berbeza.

Tambah pula bersepah-sepah berita paIsu bakal timbul. Tambah pula kalau ada jenis-jenis manusia yang suka bikin pan!k, bertambah pan!klah kita.

Jadi selagi mana tidak ada penyampaian yang tepat, jadi jangan kita pan!k. Mungkin ada yang bayangkan total lockd0wn, dengan p0lis dan tntera, tidak boleh keluar rumah.

Kalau ikut bacaan, pada fahaman saya ianya adalah darur@t p0litik atau pentadbiran.

Lebih kepada memberi kuasa kepada YDPA untuk meneruskan pentadbiran ker@jaan. Jadi bukanlah ada total l0ckd0wn lebih d@syat dari PKP. Itu sahaja, saya hendak kalian faham.

Semua ini berbalik semula kepada Perlembagaan Persekutuan kerana ada und4ng-und4ng dalam sistem pentadbiran negara dan bila negara Malaysiaku menghadapi pelbagai Isu dalam suatu masa seperti Isu poIitik, C0vid-19 dan lain-lain.

Maka darur@t ini mungkin salah satu cara untuk mengawal keselamatan dan keamanan awam, ketent3raman awam dan kesejahteraan ekon0mi selaras dengan Perkara 150 PerIembagaan Persekutuan.

Semoga yang baik-baik sahaja untuk negara kita Malaysia.

Oleh Nor Zabetha

Orang tanya saya benarkah akan diisytiharkan darurat? Ramai pula yang tanya.Sebab bila membaca berita. Kebanyakan…

Posted by Nor Zabetha on Friday, 23 October 2020

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Sumber: Nor Zabetha

Via sk

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia