Pelajar Di Sabah Dilap0rkan Ced3ra Selepas Jambatan Gant0ng Runt0h Ketika Cari Capaian Internet

Mendapatkan capaian internet yang bagus demi menyertai sesi pembelajaran tatkala pand3mik ini bukanlah satu perkara yang mudah. Malah kita sering mendengar mengenai perkara ini dilap0rkan di media utama dan juga perkongsian di media-media sos!al..

Kisah-kisah dan perkongsian mengenai mereka ini sering membuatkan kita kagum dengan semangat yang ditunjukkan seperti apa yang dilap0rkan berlaku kepada tiga pelajar dari Ranau, Sabah ini yang mengaIami keced3raaan selepas terjat0h daripada jambatan gant0ng ketika sedang mengakses internet.

Menurut lap0ran Harian Metro, sambungan internet di kawasan berkenaan difahamkan agak ter0k dan penduduk kampung sering berkumpul di kawasan jambatan gant0ng berkenaan untuk mendapatkan capaian yang lebih baik.

Dalam kej4dian yang berIaku pada jam 9 malam Isnin lalu, ketiga-ketiga pelajar berkenaan kurang bernasib baik apabila jambatan gant0ng berkenaan runt0h sehingga menyebabkan keced3raan dan salah seorang daripada mereka mengaIami pat4h kaki.

Kej4dian berkenaan disahkan sendiri oleh Timbalan Ketua Mnteri, Datuk Dr Joachim Gunsalam yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kundasang.

Menurut beliau, jambatan gant0ng berkenaan merupakan satu-satunya kawasan yang mempunyai isyarat sambungan Internet dan ianya berada di ketinggian kira-kira 18 meter dari sungai.

Malah, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMK Ulu Sugut, Ratimin Kukunu menjeaskan semua mngsa berada di tengah jambatan untuk mengikuti kelas dalam talian sebelum jambatan gant0ng itu tiba-tiba runt0h.

“Sambungan Internet di Kampung Gusi ini memang ter0k.

“Bagaimanapun, ia lebih baik pada waktu malam di kawasan jambatan gant0ng,” katanya.

Berkumpul di kawasan jambatan gant0ng itu difahamkan merupakan antara aktiviti biasa yang dilakukan penduduk kampung terutamanya pelajar untuk mendapatkan capaian Internet.

Datuk Dr Joachim bagaimanapun menjelaskan akan ke kampung berkenaan untuk menilai keadaan dan mendapatkan peruntukan daripada Ker@jaan Pus@t untuk membaiki jambatan itu.

“Kita berharap penduduk kampung dapat bersabar kerana kita berusaha menyelesaikan masaIah ini,” katanya yang seperti dipetik Harian Metro.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber Hmetro