Lebih 50 Peratus Kuala Lumpur TenggeIam, Ini 5 Tr4gedi Yang Menjadi Titik Hitam Dalam Sejarah Negara

Kalau nak dibandingkan dengan negara-negara lain, Malaysia ni boleh dikatakan antara negara yang selamat sebab kadar benc4na yang berIaku adalah lebih rendah.

Namun begitu, ini tidaklah bermakna negara kita ini tak pernah langsung dib@dai trag3di. Malah, ada di antaranya masih menjadi tanda tanya hingga hari ini.

Berikut merupakan lima trag3di yang pernah menggemprkan r@kyat Malaysia.

1. Bnjir Besar Kuala Lumpur (1971)

Korang tahu tak yang negara kita ni pernah diisytiharkan darur@t benc4na?

Pada awal tahun 1971, Perdana Mnteri ketika itu, Tun Razak telah mengisytiharkan darur@t benc4na selepas bnjir besar susulan hujan lebat selama seminggu.

Disebabkan itu, lebih 50 peratus Kuala Lumpur dan beberapa negeri lain seperti Pahang dan Kedah ditenggeIami air. Menurut lap0ran, banjir besar ini telah menjejaskan kira-kira 180,000 rakyat Malaysia.

 

Bnjir ni akhirnya surut seminggu kemudian. Namun, lnsiden itu telah merag0t 57 ny4wa dan mengak!batkan ker0sakan harta benda bernilai RM84.7 juta. Pakar percaya bahawa kej4dian ini berpvnca dari infrastruktur pengairan yang lemah dan hujan yang terlalu lebat.

2. Ramp@san Pesawat MH635 (1977)

Sebelum terjadinya k3s kehilangan pesawat MH370, industri penerbangan Malaysia pernah digmparkan dengan satu peristiwa hitam dimana kapal terbang MH635 dir@mpas ketika di berada di udara sebelum terh3mpas di Tanjung Kupang, Johor.

Pada 4 Disember 1977, pesawat MH635 sedang dalam perjalan ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz, Subang membawa tujuh orang anak kapal dan 98 orang penumpang termasuk Mnteri Pertanian Malaysia ketika itu, Datuk Seri Ali bin Ahmad dan Duta Cuba ke Jepun, Mario Garcia Incháustegui.

Menerusi rakaman kotak hitam, peny!asat mengesahkan bahawa kapal terbang berkenaan telah dir@mpas individu tidak dikenali sebelum menukar haluan ke Singapura. Walau bagaimanapun, pesawat berkenaan akhirnya terhmpas di Tanjung Kupang, Johor setelah penjen4yah melepaskan temb@kan kepada juruterbang dan pembantu juruterbang.

Hasil sias@tan mendedahkan bahawa tiada seorang pun penumpang atau anak kapal yang terselamat dari hemp@san yang berlaku pada 8.36 malam itu. Kesemua jen4zah mngsa yang tidak berjaya dikenal pasti telah ditanam di dalam satu kub0r besar.

 

Kesesakan teruk di Pengkalan Sultan Abdul Halim ekoran dua perayaan serentak iaitu Pesta Dewi Kwan Yin dan sambutan ulang tahun Gereja St. Anne dikatakan menjadi pvnca kerunt0han jambatan Terminal Feri Sultan Abdul Halim, Butterworth, Penang.

Kejadian yang berIaku pada Ahad, 31 Julai 1988 itu telah meragut 32 ny4wa dan mengakibatkan keced3raan kepada 1,674 yang lain. Menurut laporan, jeti setinggi 5 meter itu tidak mampu menampung bilangan orang ramai dan runt0h secara tiba-tiba pada jam kira-kira 4.30 petang.

Pada tarikh 11 Disember 1993, satu daripada tiga blok pangsapuri Highland Tower yang terletak di Taman Hillview, Bukit Antarabangsa, Ampang jat0h menyembah bumi. Dikatakan berpvnca dari kej4dian tanah runtuh susulan hujan lebat selama dua minggu, runtuhan kompleks ini telah merag0t ny@wa kira-kira 48 penghuni.

Pada hari ini, blok yang masih terselamat iaitu blok dua dan tiga masih lagi berdiri. Namun, bangunan itu sudah ditinggalkan dan dilap0rkan telah menjadi mngsa vandalisme.

Merupakan salah satu msteri yang masih belum dirungkai, k3s pesawat MH370 semestinya masih segar di minda semua r@kyat Malaysia. Kapal terbang yang dalam perjalanan ke Beijing, China itu dilap0rkan hiIang secara tiba-tiba usai berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada tarikh 8 Mac 2014.

Difahamkan, menara kawalan sempat menerima satu pesanan suara daripada pembantu juruterbang, Fariq Abdul Ahmad pada jam 1.19 pagi iaitu kira-kira 20 minit selepas pesawat itu berlepas yang mengucapkan selamat malam kepada semua. Kapal terbang berkenaan kemudiannya menukar haluan sebelum hilang dari radar Ketenteraan Thailand beberapa minit kemudian.

Apabila Pesawat Malaysia MH370 itu tidak tiba di Beijng pada jam 6.30 pagi seperti yang dijadualkan, Malaysian Airlines Berhad (MAS) mengumumkan kehilangan kapal terbang terb@bit menerusi media sos!al Facebook.

Beberapa bulan selepas itu, sisa pesawat dan tag bagasi MAS ditemukan hanyut dari pantai di New South Wales, Australia. Misi menyelamat dan mencari dilap0rkan menelan belanja USD160 juta (kira-kira RM667,440,000.00).

Trag3di-trag3di ini sememangnya telah meninggalkan kes4n yang mendalam kepada seluruh rakyat Malaysia. Semoga r0h mereka yang terk0rban dalam lnsiden ini dicucvri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman.

Sumber: Media Tular, I Am Lejen, Odisi, Rojak Daily

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM