[VIDEO] Tindakan pantas ibu berjaya selamatkan anaknya dari diseng@t Iipan besar

Tindakan pantas seorang ibu berjaya menyelamatkan anaknya yang masih kecil dari diseng4t lipan besar dalam kejadian yang berlaku di Thailand, baru-baru ini.

B@yi lelaki berusia satu tahun dikenali sebagai Nong ketika itu sedang bermain alat mainannya di lantai ruang tamu rumah di Jalan Dinso, Bangkok apabila serangga berb!sa itu merayap masuk ke dalam rumah.

Video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan kej@dian itu berlaku pada petang Rabu lalu dan dimuat naik ke media sos!al. Video menunjukkan, lipan sepanjang satu kaki itu merayap di lantai menuju ke arah b@yi itu.

Seng@tan lipan amat berb4haya kepada kanak-kanak dan bisanya boleh menyebabkan jant0ng mngsa berdegup pantas dan mengak!batkan kesuk@ran bernafas.

Bagaimanapun, ibu Nong yang ketika itu sedang baring sambil bermain telefon bimbit perasan kehadiran serangga berbisa itu menuju ke arah anaknya lalu segera bangkit dan mengangkat anaknya.

Nenek Nong yang juga ternampak kejadian itu terus segera datang dan memuk0l kepala serngga itu menggunakan bekas sebelum diletak dalam bekas botol lalu dibawa keluar dari rumah.

Bapa Nong, Santi berkata, anaknya tidak mengaIami sebarang keced3raan. Dia bersyukur anaknya sempat diangkat oleh isterinya.

“Iipan itu merupakan Iipan yang paling besar pernah dilihat di dalam rumah. Ia boleh menced3rakan anak saya,” katanya yang juga memaklumkan lipan itu dianggarkan sepanjang 30 sentimeter.

Kebanyakan Iipan adalah berb!sa dan menyebabkan kesak!tan yang tidak terkata apabila dis3ngat oleh serngga itu. Gig!tan dari Iipan besar boleh menyebabkan bengk@k dan sak!t selama lima hari dan biasanya ser@ngga ini boleh ditemui di negara Asia Tenggara. – sumber:Agensi

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia