[VIDEO] Ulama Indonesia Men!nggal, ‘Tracing’ Besar-Besaran Dilakukan Lepas Ribuan Orang Dilihat Berkumpul

Pemergian ulama Indonesia, Habib Hasan Assegaf semestinya memberi kesan yang besar dan merunt0n jiwa ramai pengikutnya terutamanya di negara itu sendiri. Almarh0m menghembuskan nafas terakhir ketika menerima rawatan di National H0spital Surabaya, pada 27 Disember 2020..

Jen4zah Alm4rhum kemudian dibawa ke Kompleks Masjid Jami’ Al-Anwar, Kota Pasuruan untuk disolatkan dan dimakamkan di situ. Namun, tanpa disangka rupa-rupanya ribuan rkyat dilihat berkumpul di perkarangan masjid untuk turut serta solat jen4zah selain memberi penghormatan terakhir.

Menurut Kompas, ratusan ribu orang berkumpul dan mengerumuni keranda ketika jen4zah dibawa masuk ke dalam masjid. Melalui rakaman video yang viral di media sosiaI, mereka yang membawa keranda dikerumuni ribuan orang yang cuba sedaya upaya untuk menyentuh ker@nda sehinggakan ada yang sampai terjat0h ketika cuba berbuat sedemikian.

Bukan itu saja, pagar dan papan informasi di depan masjid juga dilap0rkan rob0h ak!bat terlalu ramai dan padat. Jumlah orang yang berkumpul di masjid itu sangat membmbangkan dan dikhuat!ri akan mencet0skan kIuster baru.

Justeru, poIis daerah Jawa Timur dan pemerintah daerah itu dan beberapa pihak berwajib yang terbab!t kini sedang giat melakukan pengesanan k0ntak rapat bagi memutvskan rantaian penyeb@ran C0vid-19 di daerah berkenaan.

Menurut Ketua P0lis Daerah, Inspekt0r Jendral Nico Afinta, pihak perubatan terlebih dahulu telah melakukan uj!an terhadap keluarga Alm@rhum semalam.

Ketika ini sedang pandemik Covid-19, jadi berkumpul sangat diIarang untuk menghindari penyebaran C0vid-19. Disebabkan itulah, kami (p0lis) mengarahkan pasukan khas untuk mencari (kontak).”

Selepas ini, (pihak p0lis), pemerintah daerah, ag3nsi berkaitan serta Tent3ra Nasional Indonesia (TNI) akan melakukan tracing besar-besaran.”

Tonton video di bawah:

Menurutnya lagi, pihaknya sedia maklum Alm4rhum sememangnya figura yang disenangi dan dihormati ramai rkyat seluruh Indonesia daripada pelbagai status. Meskipun begitu, dia berpesan agar orang ramai menerima berita sed!h itu dengan tenang dan faham dengan keadaan pandemik C0vid-19 ketika ini.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM