Cur4ng Dengan Izin Allah Dan Menisb4hkan Kebvrukan Kepada Allah, Ini Penjelasan Mufti Wilayah

K3s cur@ng merupakan sesuatu yang tidak asing lagi dan selalu diperkatakan dalam masyarakat. Statistik perpis@han, penc3raian kebanyakannya disebabkan oleh kecvrangan pasangan, tidak mengira jantina, sama ada lelaki ataupun perempuan.

Susulan itu, atas dasar keprihatinan, seorang individu telah mengemukakan soalan kepada pihak Mufti Wilayah Persekutuan mengenai perbuatan cvrang yang dikatakan dengan izin Allah. Baca soalan dan jawapannya di bawah.

Assalamualaikum. Baru-baru ini dalam twitter kec0h tentang kenyataan seorang influencer yang menyebut bahawa seseorang itu cur@ng dengan izin Allah.

Banyak lagi kenyataan beliau yang boleh menimbvlkan s@lah faham kepada masyarakat khususnya golongan remaja yang menjadi ‘follower’ beliau.

Boleh atau tidak kita menisb@hkan sesuatu perkara m@ksiat atau j@hat yang kita lakukan kepada Allah SWT? Seakan-akan kita mengatakan bahawa Allah r3dha dengan kejah@tan yang kita lakukan. Seperti cur@ng dengan izin Allah, mencvri dengan izin Allah, buat s@lah dengan izin Allah.

Mohon penc4rahan. Terima kasih.

RINGKASAN JAWAPAN :

Kesimpulannya, perbuatan menisb@h kej@hatan, kebvrukan dan m@ksiat yang dilakukan kepada Allah SWT ialah perbuatan yang tidak beradab terhadap-Nya.

Ya, Allah SWT menciptakan semua perkara termasuk semua kebvrukan dan kej@hatan, namun sebagai adab terhadap Allah SWT kita tidak boleh menisb@hkan kepada-Nya kecuali perkara-perkara yang baik sahaja.

Menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah, setiap hamba Allah mempunyai pilihan sama ada melakukan perkara kebaikan atau kej@hatan. Namun kesemuanya tidak terk3luar dari kehendak Allah SWT. Daripada pilihan inilah manusia diuji dan akan diberikan b@lasan berdasarkan pilihan mereka semasa di dunia.
Selain itu, ucapan ‘saya melakukan m@ksiat ini dengan izin Allah SWT’ tidak mel@zimi bahawa Allah SWT redha terhadap perbu@tan m@ksiat tersebut. Ini kerana kehendak (iradah) Allah SWT tidak mel@zimi keredhaan-Nya.

Oleh itu, sesiapa yang melakukan m@ksiat dengan pilihan dan kehendaknya sendiri, maka dia mendapat kemvrkaan Allah SWT.

Ucapan sebegini tidak sepatutnya disebut dan malah perlu di3lakkan, apatah lagi jika diniatkan untuk menghalalkan perbuatan m@ksiat dilakukan oleh seseorang.

WaAllahu a’lam.

Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*