Vir@l B@tu Nis@n Dipakaikan “Face M@sk” & Buat Ramai Ins@f Bah@ya C0VID-19

Semua sudah maklum, salah satu usaha menc3gah penul4ran w4bak C0VID-19 adalah dengan memakai topeng pelitup muka.

Malah kebanyakan negara pun melaksanakan mandat0ri pemakaian pelitup muka dalam kalangan orang awam dan jika tidak dipatuhi, k0mpaun akan dik3nakan.

Namun apa yang tul4r di m4dia s0sial baru-baru ini sangat mengins4fkan

Kec0h sekeping foto yang dimuat naik oleh seorang n3tizen di Indonesia, b4tu n1san di sebuah tanah perkvburan di satu lokasi tidak dikenal pasti.

Jika dilihat dari jauh memang seakan tiada apa-apa, tapi bila diperhatikan, rupa-rupanya batu nis4n ‘un1k’ itu dipakaikan pelitup muka padanya.

“Tadi selepas zi4rah ke kvbur saudara, tiba-tiba terlihat kvbur yang ada pelitup mukanya begini. Melihatnya membuatkan saya s3dih sangat. Sentiasalah jaga orang yang kita sayang dan terus sihat ye teman-teman!” katanya n3tizen tersebut menerusi satu ciapan di Twitter.

Melihat keadaan tanah kvbur yang masih ‘merah’ lagi, terbayang d3tik-d3tik s3dih perpis4han yang dir4tapi w4ris si m5ti berkenaan.

Ramai w4rganet menz4hirkan rasa s3dih dan g3run apabila melihat kvbur ini, barangkali terk3nang semula kem4tian melibatkan C0VID-19 yang mer4gut ahli keluarga dan saudara mereka sendiri.

Memetik lap0ran Liputan6, dikatakan mungkin niat sebenar si pel4ku itu adalah bagi tujuan mempering4ti bahawa w4bak C0VID-19 bukan satu perkara yang boleh dipandang ringan

Semoga b4tu n1san berpelitup muka ini menjadi pering4tan buat sesiapa pun, bahawa pand3mik ini adalah anc4man yang jelas bagi kehidupan.

“Dia tidak memandang siapa pun, j5batan apa pun, st4tus s0sial apa pun. Semuanya boleh menjadi seperti gambar (b4tu n1san, si m4ti) yang vir4l itu,” memetik kenyataan lap0ran tersebut.

Sumber: Twitter @corneliayurisa / Liputan6

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*