Pemilik Restoran Ber1 Bungkvsan Makanan Di Luar Kedai Secara Percuma Setiap Hari

Semenjak k3mpen bendera putih diadakan, ramai di kalangan r4kyat Malaysia yang dalam kesus4han telah dapat dib4ntu oleh mereka yang mur4h hati dan berkem4mpuan.

Selain daripada kempen ini, tind4kan seorang pemilik restoran telah mendapat pujian ramai selepas v1ral k1sah mengen4inya yang telah memb3rikan makanan secara percuma setiap hari di luar kedai semenjak Per1ntah K4walan Perger4kan (PKP) pertama diadakan lagi.

Menurut The Star, Shahrul Nizam, 35, pemilik restoran ‘Kedai Makan Abang Tukang Masak’ ini telah mel4kukan satu tind4kan yang mulia apabila dia telah menyediakan antara 200 hingga ke 1,000 makanan di luar restorannya dekat Damansara Damai secara percuma kepada mereka yang memerlukan.

Bagi Shahrul Nizam yang membesar di kawasan set1nggan di Selayang Indah, dia mem4hami kem1skinan yang dih4dapi sesetengah orang dan tidak mahu sesiapa tidur dengan men4han r4sa l4par.

Pemilik restoran ini telah menyediakan makanan tiga kali sehari yang mana bungkvsan makanan percuma ini diletakkan di luar kedai yang terletak di Plaza Surian.

Saya menyediakan bvngkusan makanan seperti nasi goreng di luar kedai seminggu selepas PKP bermula tahun lepas. Saya buat setiap hari.

“Saya tak h4lang sesiapa pun untuk meng4mbilnya dan daripada pem3rhatian saya sejak akhir-akhir ini, saya nampak gol0ngan M40 dan T20 pun amb1l makanan tu,” katanya.

Tambahnya lagi, kereta yang dimiliki seseorang juga tidak semestinya menunjukkan mereka berduit kerana mereka juga sudah semestinya mempunyai hut4ng dan b1l yang harus dib4yar.

“Mereka mungkin datang dengan kereta tapi mereka ada banyak hut4ng dan bil yang perlu dib4yar. Mereka juga h4dapi m4salah pada ketika ini kerana ramai yang kehil4ngan kerja.

“Golongan B40 terk3san t3ruk tapi mereka tak ada hut4ng yang banyak perlu dib4yar. Tetapi B40 juga berg4ntung dengan gaji untuk terus hidup dan mereka juga tidaklah senang.

Ramai yang telah mendapat manfaat daripada b4ntuan makanan ini dan mereka juga menyumb4ng kepada k3mpen makanan percuma ini.

“Yang mana dah dapat pekerjaan kadang-kadang akan mend3rma kepada saya supaya saya dapat sediakan lebih banyak makanan percuma,” katanya.

Shahrul Nizam berkata, jumlah makanan yang dia sedek4hkan setiap hari berg4ntung kepada berapa banyak untvng yang diper0lehinya.

Dalam pada itu dia juga memb4ntu kawasan kejiranannya dengan menghvlurkan barangan seperti beras dan sardin sebulan sekali.

Sumber: lobak merah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*