“Tak Relev4n Setakat Kurvng Rakyat” – TMJ mula bersuara mengenai S0P

JOHOR BAHRU – Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim berpendapat prosedur operasi standard (S0P) patut dikaji semula secara h0listik dan berasaskan data yang s4hih.

Menurut Tunku Ismail, rakyat sudah dikvrung hampir dua bulan dan sehingga kini st4tistik hari4n c0v1d-19 masih menunjukkan jumlah k3s yang tinggi.

“Saya bimb4ng rakyat kini mengalami masal4h k3sihatan ment4l dan fizikal yang t3ruk. Di samping itu, mas4lah sosioekonomi juga t1mbul akibat situ4si ini yang berp4njangan.

“Setakat mengvrung rakyat sudah tidak lagi rel3van,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan unit Media dan Komunikasi Istana Bukit Pelangi dan dimuat naik dalam Facebook rasmi beliau HRH Crown Prince of Johor pada Ahad.

Tunku Ismail berkata, penggunaan ‘r4pid test kit’ dan ‘test kit’ peribadi juga perlu diperkenalk4n secepat mungkin untuk semua orang.

Tunku Ismail (kanan) selepas melakukan pertemuan dengan Onn Hafiz (kiri), Hasni (dua dari kiri) dan Azmi selepas melakukan pertemuan di Royal Polo Club Johor, Johor Bahru pada Ahad.

Menurut beliau, penggunaan itu perlu digunakan secara meluas khususnya untuk sektor-sektor yang penting selain petugas barisan hadapan khususnya sekt0r kritik4l melibatk4n pempr0sesan ubatan, bahan makanan dan barang keperluan asas.

“Rakyat juga patut dis4ringkan secara m3luas dan divaksin4si secepat mungkin.

“Saya juga telah menitahk4n agar proses vaksin4si untuk Bangsa Johor dip3rcepatkan melalui pelbagai inisi4tif termasuk untuk kerajaan negeri Johor memper0leh v4ksin secara pembelian terus,” katanya.

Sementara itu, beliau melakukan pertemuan dengan Menteri Besar Johor, Datuk Ir Hasni Mohammad, Setiausaha Kerajaan Johor, Datuk Azmi Rohani dan Exco Pelancongan, Belia dan Sukan Negeri Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi pada Ahad.

Dalam perjumpaan tersebut beliau meminta kerajaan negeri mempercepatkan lagi pelaksanaan inisi4tif-inisiatif mel4wan pand3mik c0v1d-19 yang kini dalam keadaan yang krit1kal.

PKP kembali, tahap k3sih4tan ment4l semakin men4kutkan – Pakar psikiatr1

KUALA LUMPUR: Tahap k3sihatan ment4l di negara ini semakin membimb4ngkan semenjak pand3mik C0VID-19 bermula.

Pakar psikiatri Dr Amer Siddiq Amer Nordin berkata, kehil4ngan kerja dan masal4h kewangan dilihat faktor utama yang memerluk4n perhati4n khusus kerajaan.

“Morat0rium itu penting bukan sahaja untuk pastikan orang ramai tidak mengalami masal4h kewang4n tetapi juga untuk menjaga k3sihatan ment4l mereka.

“Dalam tempoh setahun ini kita lihat peningkat4n mend4dak k3s berkaitan k3sihatan m3ntal dan bunvh diri. k3s yang dirujuk ke h0sp1tal banyak, Talian Kasih juga banyak dapat panggilan.

“Jadi tak boleh pandang r3meh hal ini,” katanya dalam temu bual di Buletin AWANI, pada Ahad.

Tambah Dr Amer, situasi ketika ini membuatkan beberapa agensi mengambil tindak4n lebih pr0aktif, antaranya pengaktif4n semula talian 15999 selain peranan yang dimainkan oleh agensi bukan kerajaan (NGO).

Lebih setahun berdepan dengan situ4si ini, beliau juga meminta orang ramai agar sentiasa p3ka dengan keadaan orang di sekeliling mereka yang mungkin memerlukan bantuan.

“Kita boleh lihat mas4lah percerai4n dan keganas4n rumah tangga juga semakin meningk4t apabila PKP berjalan.

“Apa yang penting sekarang, orang ramai perlu ada k3sedaran yang kehidupan kita berbeza walaupun mungkin berhadapan situ4si PKP yang sama.

“Kena sedar yang ada orang di sekeliling kita yang alami masal4h, jadi semua perlu mainkan peranan, buat lap0ran jika perlu supaya bantuan boleh diberikan.

“Mereka yang mengalami m4salah juga jang4n berdi4m diri kerana kita ada banyak agensi yang boleh membantu,” ujarnya. Sumber : http://trendingsangat.pw/