Bapa dah tiada… anak berhenti tepi jalan semasa bawa ibu p0sitif C0vid-19 ke h0spital, p3luk c1um minta halalk4n susu – “T4kut ini kali ter4khir jumpa mak”

SELAGI hayat dikandung badan, hargailah ibu bapa kita sementara mereka masih ada.

Itulah kata-kata yang dipegang oleh Sharifah Enson Syed Abdullah, 41, yang tidak pernah b3rputus asa untuk terus berb4kti kepada ibu bapanya walaupun mereka sudah uzvr dan tidak berd4ya melakukan apa-apa lagi.

Lebih p3rit untuk dit4nggung Sharifah Enson apabila dia menerima berita bahawa ibu dan bapanya kedua-duanya disahkan p0sitif C0vid-19.

“Mak tinggal dengan kakak saya, tak j4uh dari rumah saya di Damansara tapi saya selalu ulang alik tengok mak dan ayah serta selalu bawa mereka ke h0spital.

“Bermula dengan anak kakak demam, selang beberapa hari selepas mereka sekeluarga buat swab test, saya diberitahu mak juga p0sitif C0vid-19, ” katanya ketika dihubungi mStar, mengimbas bagaimana dua insan tersayang dij4ngkiti w4bak m4ut itu.

Lebih mesra disapa Sha, wanita ini berkata dia tidak dapat men4han s4bak ketika mahu menghantar ibunya ke Hospital Sungai Buloh untuk pemeriksaan l4njut.

Dalam masa sama Sha juga bimb4ng memikirkan keadaan bapanya Syed Abdullah Bidin, 77, yang berada di H0spital Selayang kerana mengal4mi mas4lah buah pingg4ng yang kemudiannya turut disahkan p0sitif C0vid-19.

“Saya terus men4ngis, dalam hati saya kata adakah ini kali terakhir saya dapat jumpa dengan mak.

“Sebelum saya hantar mak pergi h0spital, saya parkir tepi jalan. Saya terus p3luk mak, minta maaf dan minta halalkan susu yang diberi,” katanya.

WhatsApp Image 2021-07-09 at 5.49.00 PM

Setiap minggu Sharifah akan membawa ibunya untuk membuat pemeriksaan di h0spital.

Menurut Sha, walaupun dij4ngkiti C0vid-19, ibunya Rahmah Jaafar yang berusia 75 tahun seolah-olah tidak mengerti apa-apa disebabkan sudah uzvr, malah sudah tidak boleh berjalan selama bertahun-tahun.

Menerusi video yang dikongsi, dapat dilihat ibunya tidak memberikan sebarang reaksi apabila dip3luk c1um Sha berkali-kali, namun raut wajahnya menunjukkan warga emas itu seolah-olah tahu sesuatu yang meny3dihkan sedang berlaku.

Merupakan anak keenam daripada tujuh orang adik beradik, Sha berkata selepas selesai menjalani pemeriksaan, doktor memberi pelepas4n untuk dia menjaga ibunya sendiri di rumah kerana keadaannya tidak begitu kritik4l selain ahli keluarga lain yang p0sitif turut menjalani kuar4ntin di kediam4n sama.

“Walaupun keputusan saya negatif, saya sanggup ambil risik0 asalkan mak saya ada depan mata, saya hanya tawakal kepada Allah. Pihak h0spital beritahu kena p4ntau mak 24 jam.

“Setiap malam saya akan tengok muka mak, walapun dia tengah tidur,” katanya sambil menambah keputusan ujian swab menunjukkan dia tidak dij4ngkiti C0vid-19.

Menurut Sha, selama hampir 20 tahun berulang alik ke h0spital demi memastikan dua insan tersayang sentiasa sihat, dia masih belum pu4s untuk menjaga mereka dan tidak pernah sedikit pun meng3luh apabila terp4ksa bangun awal pagi.

“Sebelum ni abah tiada simpt0m apa-apa, cuma masa di h0spital dia ada meng4du lap4r. Bila nak makan, terus dia rasa pingg4ng dia s4kit.

“Masa doktor nak tukar ke w4d pes4kit C0vid-19, itulah kali terakhir saya dapat melihatnya. Saya nak cakap dengan mak tentang keadaan abah pun tak sampai h4ti.

“Mak tanya, abah mana. Saya hanya jawab abah dekat h0spital, sedangkan sebelum ni dia jarang tanya.

WhatsApp Image 2021-07-09 at 4.14.51 PM

Sha sempat menziarahi pusara 4rwah bapanya seketika selepas dik4bumikan.

Tanggal 7 Julai 2021 tepat jam 11.06 minit pagi, Sha akur apabila mendapat tahu bapanya telah dij3mput mengh4dap Ilahi.

“Disebabkan terlalu banyak kes masa tu, abah terp4ksa dikebumikan pada esok hari (Khamis). Tapi Alhamdulillah, semuanya cepat dan berjalan l4ncar.

“Perjalanan nak kebumik4n arw4h dipermudahkan, sepatutnya dia pes4kit yang ke-11 tapi entah macam mana abah didahulukan peng3bumian,” katanya.

Dikebumik4n di Tanah Perkuburan Kota Damansara, Sha dan adik beradiknya p4srah dengan takdir yang sudah ditetapkan kerana mereka tidak sanggup lagi melihat kes4kitan dan penderit4an yang dial4mi bapanya.

Bimbangk4n kesihatan ibu yang masih menjalani kuar4ntin, Sha mengambil keputusan untuk tidak memberitahu lagi tentang pem3rgian bapanya dalam masa terdekat.

“Ambil masa, mungkin selepas mak habis kuar4ntin. Biar adik beradik bagi mak happy dulu, nanti baru kami akan beritahu,” katanya.

Sha turut berkongsi perjalanan menjaga dua insan tersayang ini menerusi video di aplikasi Tiktok sehingga mendapat perhatian ramai dan meraih lebih dari 386, 000 tontonan.

Dia turut meninggalkan pesanan buat masyarakat di luar sana agar sentiasa menghargai ibu bapa selagi masih ada dan menjaga diri dengan mematuhi S0P.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber:mstar