C0VID: KP Kesihatan Bagitahu Bila Sebenarnya K3s Akan Turun Buat Ramai Mula Lega

KUALA LUMPUR: Penurunan jangk1t4n k3s harian cov1d-19 di negara ini dijangka dapat dilihat dalam tempoh terdekat sama ada seminggu atau dua minggu lagi.

Ketua Pengarah k3sihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata peningkatan k3s sejak kebelakangan ini sudah dijangka berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Lembah Klang dan tindakan saringan secara besar-besaran.

“Dengan pengawalan yang baik, kita akan lihat hasilnya seminggu atau dua minggu lagi, baru k3s akan nampak penurunan.

“Pada masa sama, program vaksin4si perlu dipertingkatkan. Sebanyak empat juta dos v4ksin sudah diberikan kepada Selangor dan Kuala Lumpur juga sudah mencapai tahap vaksin4si amat memu4skan.

“Ini boleh b3ndung penularan di Lembah Klang,” katanya ketika diundang sebagai panel program ‘The Nation’ bertajuk ‘cov1d-19: Apa Lagi Ikhtiar Kita’ yang disiarkan menerusi Bernama TV.

Dr Noor Hisham berkata, situasi sama berlaku ketika pelaksanaan Perint4h Kawal4n Pergerak4n (PKP) sebelum ini yang turut mencatatkan l0njakan k3s.

“Kalau lihat kepada PKP 2.0 dan PKP 3.0, PKP 2.0 yang dilaksanakan pada 13 Januari, k3s melonjak sehingga 5,725 pada 30 Januari iaitu lebih kurang dua minggu.

“Barulah (kemudian) kita lihat ada penurunan k3s. Begitu juga pada 12 Mei, kita buat PKP 3.0, k3s melonjak pada 29 Mei iaitu 9,020 k3s.

“Selepas itu k3s mula menurun, jadi sekarang ini kita jangka k3s akan meningkat kembali kerana usaha pengesanan komuniti gi4t dijalankan iaitu saringan secara besar-besaran ,” katanya.

Beliau berkata, berikutan situ4si cov1d-19 yang berl4njutan negara terp4ksa mengimb4ngkan di antara faktor ekonomi dan k3sihatan.

“Kalau kita lihat pelaksanaan PKP pada 18 Mac ia dibuat dengan amat ketat hingga negeri yang tiada k3s pun tertakluk kepada PKP, contohnya Perlis dan Sarawak.

“Sekarang kita lakukan secara lebih bersasar kepada negeri yang mempunyai risiko tinggi, tetapi negeri yang tiada risik0 tetap dikawal sempadan supaya k3s jangk1t4n tidak masuk.

“Apabila (k3s) berpanjangan, kita cuba mengimbangkan ekonomi dan k3sihatan, tetapi ia memakan masa yang lama,” katanya.

Katanya, situasi itu menyebabkan tekanan khususnya pihak petugas k3sihatan kerana tidak dapat mencapai imb4ngan yang terbaik.

“Itu yang mungkin perlu kita lihat bagaimana boleh dijalankan tindak4n bersasar,” katanya.

Jeneral ATM: ‘Per4ng C0vid-19 sengit sebab kurang penyelarasan, lambat bertindak’

Seorang jeneral tentera mendakwa ketiadaan tindakan secara menyeluruh dan penyelarasan arahan telah menyumbang kepada persoalan mengapa negara tidak dapat melawan gelombang cov1d-19 ketika ini.

Ketua Pengurusan Bahagian Perkhidmatan k3sihatan Angkatan Tentera Malaysia, Brigadier Jeneral Dr Mohd Arshil Moideen pada wawancara dengan Astro Awani, juga turut menyebut mengenai kelewatan dalam kawalan, diagnosis dan pengasingan k3s cov1d-19.

“Apa yang saya nampak ialah ketiadaan ‘unified action’ dan ‘coordination’ daripada ‘top down’.

“Saya memberi komen daripada sudut pandang profesional di mana ada banyak perkara yang telah diputuskan di Pusat tetapi implementasinya di peringkat setiap negeri lain.

“Begitu juga satu negeri implementasinya di setiap daerah lain, ini yang dapat kita lihat apabila ketiadaan ‘unified action’ dan ‘coordination’.

“Dalam sebuah peperangan seperti peperangan melawan cov1d-19 kita perlu ada satu ‘line of command single standardize strategy’ yang semua boleh ikut,” katanya seperti dilaporkan Astro Awani.

Mohd Arshil berkata masalah itu juga disebabkan oleh tindakan kawalan yang tidak cukup pantas.

“Jika di dalam tentera, kita panggil ‘speed of action military precision’.

“Ini adalah sesuatu yang saya tahu sukar dilakukan kerana sama ada kita ketiadaan sumber atau mungkin kekangan tertentu yang kita faham Kementerian k3sihatan Malaysia (KKM) dan agensi lain hadapi dan sedang berusaha keras, tetapi inilah hakikatnya,” katanya.

Katanya, “contain” diagnosis dan pengasingan k3s cov1d-19 memerlukan masa dan tidak cukup pantas untuk mengekang penyebaran virus itu di kawasan k3s yang terlalu tinggi.

k3s baru terus mencapai rekod tertinggi hari ini – dengan 9,353 k3s baru berbanding semalam 9,180 k3s.

Lebih daripada 4,000 k3s hari ini membabitkan di Selangor.

Dr Jemilah Mahmood, penasihat k3sihatan awam khas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, memuji komen Mohd Arshil.

“Tepat dan betul kata tuan,” ciapnya di Twitter.

Setelah Jemliah berkongsi wawancara Astro Awani, netizen bertanya sekiranya Muhyiddin tidak mendengar nasihatnya. Komen Jemilah kemudiannya dipadamkan.

 

Sumber : http://trendingsangat.pw/