Demi abah, pemuda resiign 24 jam! Moh0n macam-macam kerja di kampung tapi masih tak bernasib baik… siapa s4ngka tiba-tiba jualan beg ‘meIetup’

KASIH dan sayang terhad4p ibu bapa takkan boleh ditukar dengan wang ringgit.

Dek kerana kasihnya kepada 0rang tua, pemuda ini sanggup mengambil keputusan nek4d untuk menyerahkan surat perletakan jawatan kepada syarikat tempatnya bekerja demi menjaga bapa yang s4kit.

“Demi abah… berhenti 24 jam,” demikian tulisnya pada video yang dikongsi di aplikasi TikT0k yang sehingga kini meraih lebih 775,000 jumlah tont0nan dalam tempoh sehari.

Berk0ngsi cerita, Mohd Amirul Ridzuan Hassan berkata dia sebenarnya sudah berhenti kerja di sebuah syarikat di Kuala Lumpur dan pulang ke kampung halaman pada penghujung tahun lalu.

Tujuh bulan menetap di kampung halaman di Kuala Besut, Terengganu untuk menguruskan bapanya yang s4kit, Amirul berkata dia menjalankan bisnes menjual beg secara atas talian (online) untuk meraih pendapatan yang dimulakan sejak April lalu.

“Saya dah dua tahun bekerja di Kuala Lumpur… abah saya sememangnya kurang sihat. Ketika dapat perkhabaran mengenai keadaan kesih4tan abah yang makin meros0t, saya baharu seminggu ditukarkan ke jabatan yang lain.

“Saya fikir, mana mungkin saya boleh bekerja dengan senang h4ti sedangkan abah s4kit. Selepas berfikir mendalam dan bincang dengan pengurus, saya ambil keputusan berhenti kerja 24 jam. Saya ‘gambIe’ saja masa ambil keputusan tu.

“Masa itu hanya fikir abah dan tanggungjawab. Bagi saya, tiada gunanya menjadi anak jika tak berbakti kepada 0rang tua. Sebelum ini setiap kali temu janji abah dekat h0spital, saya akan ambil cuti dan pulang ke kampung untuk bawa abah.

Amirul (kanan) mengambil keputusan nek4d untuk pulang ke kampung halamannya di Kuala Besut kerana mahu menjaga bapanya yang s4kit.

“Pernah abah suarakan rasa sediih sebab anak-anak jauh. Itu yang membuatkan saya nek4d,” ujar pemuda berusia 25 tahun ini.

Menurut pemuda yang senang disapa sebagai Amirul, bapanya yang berusia 62 tahun menghid4p s4kit buah pingg4ng, sar4f, dar4h tinggi dan kenciing manis selain tidak mampu berjalan.

Anak keempat daripada tujuh adik beradik ini berkata, dia memikul tanggungjawab untuk menjaga bapanya memandangkan adik beradik yang lain sudah berumah tangga dan tinggal berjauhan.

“Dekat kampung hanya ada ibu dan adik-adik yang masih bersekolah dan masih kecil. Jadi sedikit sebanyak pergerakan dan tenaga mereka terbat4s,” katanya lagi.

Bapa Amirul yang berusia 62 tahun menderi ta s4kit buah pinggang, sar4f, dar4h tinggi dan k3ncing m4nis selain tidak mampu berjalan.

Menurut Amirul, dia sedar peluang untuknya mendapatkan pekerjaan yang sesuai di kampung halamannya agak terhad, namun memilih untuk bertawakal.

“Saya dah cuba memohon macam-macam pekerjaan namun belum sampai rezeki saya. Saya faham mungkin sekarang situasi sukar kerana p4ndemik, banyak majikan terpksa bu4ng pekerja. Jadi saya cuba berjinak-jinak jual beg sejak April lalu.

“Hampir empat bulan jual beg ‘waterpro0f’, memang tak dapat sambutan… pernah je tak ada sale langsung. Jadi saya saja share di TikT0k mengenai kisah saya yang berniaga online selepas berhenti kerja.

“Memang sangat di luar jangkaan apabila video tersebut viral dan mendapat sambutan hebat daripada netizen. Beribu mesej masuk sampai telefon saya ‘jamm3d’. Saya pula masih baru dan banyak lagi kena belajar pasal bisnes.

“Ada yang mar4h-mar4h saya lambat balas mesej… siap ada yang tudvh saya reka cerita. Sebenarnya saya handle bisnes ni seorang, tambahan pula kena bahagikan masa urus abah jadi ambil masa nak resp0n. Saya minta maaf atas kesuIitan yang berlaku dan saya akui banyak lagi saya kena perbaiki dan belajar,” ujar Amirul.

Tidak menyangka perk0ngsiannya tuIar, Amirul mengambil kesempatan untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada netizen yang memberikan sok0ngan dan tidak lupa mendoakan bapanya.

Amirul tidak menyesaIi keputusan yang diambil untuk pulang ke kampung halaman, maIah terh4ru dengan sok0ngan netizen.

“Saya t4bik dengan rakyat kita… kalau support, mereka support sungguh-sungguh. Terima kasih kepada semua. Saya tak harapkan bantuan wang ringgit, namun mohon doa dan sok0ngan kepada bisnes saya.

“Dalam pada itu, saya juga nak sampaikan mesej kepada orang di luar sana agar menghargai dan menyayangi ibu bapa masing-masing. Setinggi mana kedudukan kita, janganlah lupa ibu dan bapa.

“Tanpa mereka, siapalah kita. Merekalah mutiara paling berharga dan hargai mereka selagi masih ada ny4wa,” ujarnya lagi.

Sumber : mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*