Ustazah Asma’ Harun kesaI ada netiizen ‘perli2’ ibadah solat atas batu

Sejak semalam, beberapa gambar menunjukkan sekumpulan angg0ta dari Jabatan Amal Malaysia solat diatas batu telah tular di media s0sial.

Ada yang memuji tind4kan mereka yang tetap menunaikan solat walaupun dalam keadaan kurang selesa iaitu di dalam hutan dan di kawasan air mengalir.

Namun begitu, tak kurang juga yang memerli, mempertikaikan dan menud0h dengan pelbagai tohmahan bersifat d3ngki dengan apa yang pihak angg0ta tersebut lakukan.

Sediih dengan situasi tersebut

Oleh hal yang demikian, seorang pendakwah terkenal iaitu Ustazah Asma’ Harun telah bersuara di media s0sialnya dengan menzahirkan rasa sediih diatas c3rcaan yang diterima oleh NGO Sahabat Amal Care tersebut.

Menerusi perk0ngsian panjang lebar Ustazah Asma’ beliau memaklumkan yang sudah lama terlibat dengan NGO berkenaan.

Menurutnya, SAC menyalurkan infaq orang ramai kepada projek waqaf paip ini. Sememangnya perjalanan tersebut sangat sukar dan memakan masa yang berjam-jam berjalan kaki untuk sampai ke kawasan tepat di atas bukit.

Mereka berkhidmat tanpa bayaran

Tindakan mereka membah4yakan diri untuk memasang paip di kawasan tersebut adalah untuk membantu penduduk kampung yang terjejas t3ruk bagi mendapatkan air bersih susulan paip penyaluran yang terdahulu musn4h ketika tr4gedi kepala air.

“Mereka buat semua ini percuma, lillahita’ala, tanpa bayaran tanpa upah apa-apa. Siapa kenal mereka dengan nama apapun akan tahu siapakah tentera kebajikan ini. Unit Amal, Jabatan Amal atau Khidmat Malaysia.”

Mereka solat diawal waktu

Apa yang membuat pendakwah tersebut berasa ralat adalah siikap sesetengah orang yang mempertikaikan ibadah yang dilakukan NGO tersebut sedangkan mereka melakukan khidmat dengan sebaiknya dan langsung tidak dibayar apa-apa.

Ketika pr0ses pemasangan paip juga, ibadah dan kewajiban tetap menjadi keutamaan mereka walau dimana berada.

“Iya, saya terasa dengan isu ini. Mungkin kerana selama 4 hari kami disini kami melihat bagaimana mereka bekerja dan beramal. Solat jemaah jika dapat awal waktu memang menjadi keutamaan mereka.”

Ada hikmah disebalik gambar viral

Walau bagaimanapun, Ustazah Asma’ berlapang d4da dan berharap dengan tularnya gambar-gambar tersebut membuatkan orang ramai lebih mengenali mereka.

Dikesempatan itu, beliau turut menjelaskan siapa sebenarnya Jabatan Amal Malaysia dan apa yang dilakukan oleh mereka dalam mengagihkan sumbangan yang diberikan orang ramai kepada insan-insan yang memerlukan seperti tr4gedi kepala air tempoh hari.

Terdahulu, gambar-gambar sekumpulan angg0ta Jabatan Amal Malaysia solat diatas air tular dan mendapat pelbagai kec4man daripada netiizen. Ada yang mend4kwa mereka mengejar populariti, riyak dan ada juga yang terg4mak melabel mereka penungg4ng agama.

Sumber: Facebook Ustazah Asma’ Harun

Via omm

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*