3 pelajar termasuk anak² artis buat lap0ran poIis toIak vaksin

Ampang: Dua remaja leIaki dan seorang kan4k-kan4k perempuan membuat laporan p0lis bagi menyatakan hak mereka untuk menoIak svntikan v4ksin yang akan dilaksanakan kera jaan terhadap pelajar.

Pelajar, Azrell Omar Azri Iskandar, 17, berkata, dia membuat keputusan untuk membuat lap0ran p0lis kerana tidak mahu mengambil v4ksin atas alasan bimbang sekiranya berlaku perkara tidak diingini terhadap dirinya.

“Apa yang berlaku terhadap saya selepas menerima v4ksin, semuanya atas tanggungan saya sendiri. Justeru itu, saya berhak menolak daripada menjadi bahan eksperimen dengan dicucuk v4ksin.

“Saya pelajar yang sihat tubuh badan dan tidak sanggup mengambil sebarang risik0 yang boleh mendatangkan mudarat terhadap tubuh badan saya melalui suntikan v4ksin ini yang masih lagi di tahap ujian klinikal.

“Saya tak sanggup mempertaruhkan ny4wa saya untuk ujian klinikal ini kerana ada pelbagai kaedah mencegah C0vid-19 iaitu melalui cara perubatan home0pati h0listik, makanan sunnah yang keluarga saya amalkan bagi mencegah penularan C0vid-19,” katanya.

Dia berkata demikian ketika ditemui selepas membuat laporan poIis bersama adik perempuannya, Nur Azreen Omar Iskandar Azri Iskandar, 12, dan rakannya Muhammad Hanif Haikal Jeffery, 17, di Balai Polis Taman Melawati, di sini, hari ini.

Azrell Omar serta adiknya ditemani ibu mereka yang juga pelakon, Ellie Suriaty Omar ketika membuat lap0ran p0lis berkenaan.

Katanya, dia ada menerima borang daripada gurunya untuk mendapatkan vaksin dua minggu lalu.

“Dalam borang berkenaan, kami (pelajar) diberitahu bahawa tiada siapa yang akan bertanggungjawab sekiranya berlaku implikasi akib4t pengambilan v4ksin.

“Setakat ini, mereka tidak memaklumkan ada tindakan lanjut akan dikenakan sekiranya tidak mengambil v4ksin,” katanya yang memaklumkan semua ahli keluarganya belum mengambil v4ksin sehingga kini.

Menurutnya, tiada mana-mana individu mem4ksanya membuat laporan itu yang dibuat atas kewarasan sendiri selepas menilai maklumat diperolehinya.

“Saya ambil semua maklumat berkaitan v4ksin dan Covid-19 daripada Internet termasuk membaca berita dari luar negara selain maklumat daripada ibu saya, ahli keluarga serta kenalan.

“Dari situ saya menilai sendiri maklumat diperoleh dan membuat keputusan untuk menoIak disvntik v4ksin,” katanya.

Sementara itu, Ketua P0lis Daerah Ampang Jaya Asisten Komisioner Mohamad Farouk Eshak ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima lap0ran dibuat individu berkenaan.

Sumber : Hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*