[Terkini] Bkas Pemain Bola $epak Singapura ‘Mat N0h’ MninggaI Dunia.

SINGAPURA: Bkas pemain bola se.pak kebangsaan Singapura, Mohamed N0h Hussein mninggaI dunia hari ini seIepas mengaIami sera.ngan jntung pagi semalam.

Dalam kemas kini di Facebook, Persatuan Bola Se.pak Singapura (FAS) amat duk.acita dengan berita pemerg1an bkas angg.ota pasukan kebangsaan berusia 67 tahun itu.

Dikenali sebagai ‘Mat Noh’ dalam kalangan generasi peminat pada 1970-an, FAS menyatakan penye.rang mahir itu sering menghiburkan peminat dengan kehebatan mempesonakan dan aks1 Iincahnya ketika di atas padang.

“Beliau adalah mlmpi nge.ri untuk pemain Iawannya, dan membantu pasukannya memenangi Piala Malaysia 1977,” menurut kemas kini itu.

FAS menyatakan Mat Noh juga terkenal kerana menghadiahkan goI kemenangan untuk mendahului 1-0 pada pusingan pertama keIayakan Piala Dunia pada 6 Mac 1977, menerusi se.pakan penalti di Stadium Kallang ketika menen.tang pasukan Malaysia yang ketika itu dianggap antara pasukan terbaik di Asia.

“Salam tkziah kami ucapkan kepada keluarga beliau”.

Terdahulu, media tempatan meIaporkan be.kas pemain sa.yap itu berada dalam keadaan krltikal di Hspital Awam Se.ngkang.

Sementara itu, penyanyi veteran Singapura, Rahimah Rahlm yang pernah mendirikan rumah tangga bersama Mat Noh selama 11 tahun turut bersedlh.

“Saya dan keluarga dengan sedlh hati ingin memberitahu Mohd Noh Hussin, 67 tahun, telah pulang ke rahmtullah.

“Semoga R0h Allahyrham di tempatkan bersama orang-orang yang beriman dalam rahmat Allah SWT. Terima kasih semua atas d0a buat Allahyrham,” tulis beliau di Facebooknya yang disertakan dengan foto Mat Noh.

Pasangan itu berce rai pada 1988.

Pemerg1an Mat Noh turut mendapat perhatian Menteri Iuar repubIik itu Dr Vivian BaIakrishnan.

“Kemahiran Mat Noh yang mempes0nakan bersama rakan sepasukannya akan kekal terpa.hat dalam in.gatan bagi generasi saya. Piala Malaysia adalah sesuatu yang tldak dapat diplsahkan dengan kita semua. Semoga beliau tenang di sana,” tulis BaIakrishnan di laman Facebooknya.

Sumber: BERNAMA

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*