Ketahui Tekn0l0gi Video Pengganti Wajah Yang Paling Ditakuuti Ini.

lsu berkaitan video Iuc4h yang menyerupai waj4h pendkwah beb@s Ustaz EBlT Lew kini hangat menjadi perbincangan netizen. Ada yang tak sanggup untuk menontonnya kerana EBlT yang kita kenali bukanlah seperti yang kita lihat dalam video tersebut.

Ramai yang percaya ini adalah angk@ra pengkh!anat yang berhati hitam demi mer0sakkan imej baik pendkwah bebas tersebut. Tak kurang juga yang yakin bahawa ia ada teknik suntingan video yang mampu mengubah wajah seseorang dalam video.

Perkembangan tekn0logi berkembang pesat.

Walau bagaimanapun, ini juga bermaksud bahawa manipuIasi digital lebih mudah diIakukan. Seperti teknol0gi yang disebut deepf4ke, yang memiliki kemampuan untuk memanipuIasi wajah dalam video melalui kecerdasan buatan.

Melalui teknologi ini, wajah seseorang dalam video seperti EBlT Lew dapat ditukar dengan wajah orang lain. Dengan manipuIasi video, t!puan menjadi lebih nyata. Oleh itu, agar anda lebih berwaspada dan tidak tert!pu, mari kenali deepf4kes dengan lebih mendalam!

Gambaran Keseluruhan Sejarah & Teknol0gi Deepf4ke

Pertama kali diperkenalkan pada tahun 2017, deepf4ke adalah teknik kejuruteraan imej manusia menggunakan teknologi kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence (AI). Deepf4kes berfungsi dengan menggabungkan gambar atau video asal dengan gambar atau video yang ingin anda manipuIasi.

Lihat video dibawah, betapa sukarnya untuk mengenal pasti video deepf4ke.

Jadi, jenis perisian apa yang digunakan untuk membuat deepf4kes? Kembali pada tahun 2018, apIikasi F4keApp dilancarkan. Dengan apIikasi ini, pengguna dapat mengedit dan menukar wajah orang dengan output video.

ApIikasi ini menggunakan alg0ritma dan teknologi khas. Aplikasi serupa yang lain adalah DeepF4ceLabF4ceSwap dan myF4keApp.  F4keApp, misalnya, dapat membuat rek0nstruksi wajah yang tepat dan menerapkannya dalam video atau gambar bergerak.

Apakah Bah4ya DeepF4kes?

Beralih semula kepada lsu video Iuc4h menyerupai Ebit Lew, tidak mustahil ia merupakan Deepf4ke. Kerana kecanggihannya, teknol0gi deepf4ke sering digunakan untuk jen4yah seperti membuat kandungan porn0grafi untuk selebriti atau orang yang dikenali untuk mebalas dend4m, berita paIsu atau digunakan untuk muslihat jah4t.

Harus ingat, Ebit Lew bukanlah satu-satunya selebriti yang menjadi mngsa. Beberapa tokoh dan selebriti popular pernah menjadi mngsa deepf4kes. Ini termasuk Daisy RidIey dan Gal Gad0t.

Sebuah video memaparkan teknik Deepf4ke digunakan untuk filem 70an Wonder Woman menggantikan wajah pelakon asal dengan Gal Gad0t. Serius real! Lihat video di bawah;

 

Mngsa lain adalah Emma Watson, Katy Perry, Taylor Swift ke Scarlett Johansson. Selebriti wanita antara yang selalu menjadi mngsa porn0grafi.

Seperti di Malaysia, beberapa selebriti pernah menjadi mngsa antaranya aktor Zulariffi, Idris Khan dan ahli p0litik Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali.

Secara jelas kita dah tahu apa ag3nda mereka melakukan muslihat jah4t ini. Deepf4kes dapat menganc4m reputasi, imej dan kredibiIiti seseorang. Terutama jika deepf4ke yang dihasilkan kelihatan nyata dan serupa dengan yang asli.

Deepf4ke yang sudah tersebar boleh menganc4m kedudukan dan pekerjaan seseorang. Seperti yang terjadi kepada Ebit Lew, dari dulu hingga sekarang dia sangat terkenal membuat aktiviti kemasyar4katan dan tak henti memberi sumbangan kepada orang ramai.

Bolehkah Video DeepF4ke Dikenakan Tind4kan Und4ng-und4ng?

Kerana ia boleh menjat0hkan reput4si seseorang, penciptaan kandungan deepf4ke dapat diadili secara sah. Virg!nia, sebuah negara Amerika Syarikat, menjadi yang pertama yang meIarang porn0grafi dengan menggunakan deepf4ke.

Virginia secara rasmi memperluas lar4ngannya terhadap porn0grafi tanpa persetujuan, termasuk deepf4kes yang merupakan hasil pemprosesan gambar melalui teknol0gi komputer.

Sejak 2014, Virginia telah mel4rang penyebaran gambar atau video b0gel dengan tujuan untuk mem4ksa, menggnggu atau menak0t-nak0tkan orang lain. Ini mel4nggar peraturan kesaIahan peIanggaran kelas 1 yang membawa huk0man penj4ra sehingga 12 bulan dan denda hingga AS $ 2,500, menurut laman web The Verge.

Cara melawan deepf4kes

Pada dasarnya, melawan deepf4kes sama dengan h0aks dan berita paIsu. Pertama, jangan segera mempercayai berita yang tersebar, walaupun dalam bentuk video. Sentiasa semak kebenaran dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai.

Seperti artikel yang Murai terbitkan sebelum ini, mereka menggunakan platf0rm Telegram untuk menyebarkan video-video ini. Jadi jangan mudah menyebarkan sesuatu yang kita tidak tahu sebenarnya. Kerana ini boleh membah4yakan diri sendiri dan orang lain. Sekiranya anda boleh, berikan pendidikan mengenai deepf4ke kepada keluarga atau orang terdekat anda.

Sumber murai

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*