Shebby m3ninggal dunia kerana s3rangan jantung, bukan sebab dos penggalak – Anak

KEMATI4N bekas pemain bola sepak kebangsaan, Serbegeth Singh disebabkan s3rangan jantung dan tiada kaitan dengan dos penggalak C0vid-19 yang diambil mendiang lima hari sebelum m3ninggal dunia.

Perkara itu dijelaskan oleh anak lelaki m3ndiang bagi mengulas spekul4si di media sosial.

Anak lelaki m3ndiang, Sonuljit Singh, 32, berkata, dakw4an pengguna media sosial mengenai punc4 k3matian bapanya yang lebih dikenali sebagai Shebby kerana pengambilan v4ksin sebagai perbuatan yang tidak bertanggungjawab.

“Beliau mengambil dos penggalak pada 7 Januari dan m3ninggal dunia lima hari selepas itu seperti mana anda tahu. Kami tidak mengetahui jenis v4ksin penggalak diambilnya kerana data MySejahtera m3ndiang belum dikemaskini.

“Namun, doktor memaklumkan kepada kami punca k3matiannya 99 peratus disebabkan s3rangan jantung dengan b3dah sias4t menunjukkan tiga saluran arteri koronari t3rsumbat 90-100 peratus.

“Semua organ penting berfungsi dengan baik dan tidak menunjukkan sebarang reaksi alahan,” katanya dipetik sebagai berkata, dalam laporan portal Free Malaysia Today pada Sabtu.

Shebby, 61, dilaporkan m3ninggal dunia akibat s3rangan jantung ketika berbasikal, pada Rabu.

Dilaporkan, mesej yang tular mend4kwa Shebby m4ut dua hari selepas mengambil dos penggalak yang memetik sumber bahawa m3ndiang kelihatan lesu selepas mengambil dos penggalak.

Sonuljit berkata, doktor memaklumkan bahawa bapanya mengalami mas4lah fibrosis jantung dan kemungkinan besar mengalami s3rangan jantung tanpa disedari pada masa lalu, berdasarkan saluran jantungnya yang t3ruk tersumbat.

Menurutnya, bapa, adik beradik dan ramai saudara m3ndiang berisik0 tinggi mengalami s3rangan jantung.

“Sejarah (kesihatan) keluarga bapa saya tidak baik. Jantungnya pada bila-bila masa boleh g4gal berfungsi dan k3matiannya tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan pengambilan dos penggalak,” kata Sonuljit.

Katanya, Shebby juga menghidap k3ncing manis dua tahun lalu, dengan peningkatan paras gula ketara. Namun dengan mengamalkan disiplin tinggi, m3ndiang berjaya menurunkan paras gulanya ke tahap terkawal, tanpa pengambilan ubat.

Sehubungan itu, Sonuljit berharap orang ramai menghormati m3ndiang dan keluarganya, dengan tidak menularkan maklumat tidak s4hih. – The Star

Sumber:mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*