‘Cukuplah Setakat Ini Saja..’ – Luahan Zamani, Rupanya Dia Sndiri Tak Mahu Benda Itu Diperbesar-Besarkan

Berkali-kali minta saya beritahu peminat agar jangan risaukan keadaannya..”

Itu penjelasan pengurus Zamani Slam, Aalan Ahmad yang memaklumkan penyanyi itu berada dalam keadaan sihat dan boleh menjayakan persembahan seperti biasa.

Menurut Aalan, Zamani tidak berhadapan masalah kesihatan yang kronik kecuali keadaan fizikalnya yang semakin ‘s3nget’ kerana pnyaklt skoIiosis.

” Dia tiada masalah sebenarnya. Kepada peminat jangan risau kerana Zamani sekarang sedang buat rwatan untuk tuIang belakangnya.

” Dia terharu dengan mereka yang prihatin dengan keadaannya dan berterima kasih kepada mereka yang mendoakan kesihatannya.

” Zamani juga memohon maaf kepada pihak media kerana tidak dapat melayani panggilan mereka,” katanya kepada HarianMetro.

Menurutnya, dia dihubungi ramai pihak sebaik video persembahan Zamani ketika menjayakan persembahan pada majlis Berbuka Puasa ‘Buffet Rustic’ bersama Zamani Slam di Bangi Avenue Convention Centre pada 23 April lalu tular di media sosi4l.

Gambar lama: Dari kiri Zamani, Acong, Zarul dan Amir.

Nyanyian Zamani pun tak terjej4s

” Tak dinafikan ramai pihak terutamanya penganjur yang sudah memeterai perjanjian untuk mengambil Zamani menyanyi mahu tahu situasi terkini Zamani.

” Mereka risau dia akan tarik diri atau gagal buat persembahan sedangkan dia boleh bekerja macam biasa. Nyanyian Zamani pun tak terjej4s.

” Seperti saya katakan, dia sihat untuk bekerja. Malah dia berkali-kali minta saya beritahu peminat agar jangan risaukan keadaannya,” katanya.

Terdahulu, video tular keadaan penyanyi berusia 51 tahun itu yang menjayakan persembahan dalam keadaan ‘bengk0k’ yang dikongsi oleh satu portal hiburan mendapat perhatian peminat yang melahirkan perasaan slmpati terhadapnya.

Sebelum itu ketika menjayakan Konsert Mentari Muncul Lagi di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 12 Februari lalu, Zamani sempat bergurau dengan penonton yang melihat keadaannya bagi meredakan kerisauan mereka.

” Terima kasih kerana setia bersama saya, dalam keadaan saya ‘straight’ ke atau ‘bengk0k’,” katanya kepada 1500 penonton yang hadir menyaksikan konsert terbabit.

Penyanyi yang meledak dengan barisan lagu popular antaranya Gerimis Mengumdang, Kembali Terjalin dan banyak lagi ini pernah memberitahu berdepan ris1ko lumpvh sekiranya menjalani pembdahan pnyaklt yang dial4mi sejak beberapa tahun lalu.

Pnyaklt yang dialaminya juga membuatkan Zamani terpksa duduk setiap kali membuat persembahan untuk peminat.

“Cukuplah setakat ini sahaja mengenai pnyaklt yang boleh saya kongsikan..” – Zamani

Sementara itu, menyedari kerisauan peminat terhadap pnyakit tuIang belakang dihidapinya sejak dua tahun lalu, Zamani tampil menjelaskan tahap kesihatannya berada dalam keadaan baik dan masih berupaya untuk menyanyi seperti biasa.

Terharu sikap prihatin ditunjukkan peminat selepas video menyaksikan bentuk badannya semakin membengk0k berikutan pnyaklt sc0liosis yang diderltai tular, baru-baru ini, pemilik nama lengkap Zamani Ibrahim itu memaklumkan, dia masih menjalani rwatan susulan untuk mengubati penyakltnya itu.

” Hanya bentuk tubuh saya sahaja berubah, tetapi tahap kesihatan saya masih baik. Dari segi nyanyian, memang tiada masalah langsung.

” Jadi, kepada peminat, usahlah risau. Lagipun, saya masih menjalani rwatan dari semasa ke semasa. Doakan semoga pnyaklt saya segera sembuh,” katanya kepada BH0nline.

Tidak mahu ia diperbesarkan

Dalam pada itu, penyanyi yang cukup popular menerusi lagu Syair Si Pari-Pari itu enggan memperincikan keadaan pnyakltnya kerana tidak mahu ia diperbesar-besarkan.

” Cukuplah setakat ini sahaja mengenai pnyaklt yang boleh saya kongsikan. Kalau ikutkan, saya memang tidak mahu mengulas apa-apa kerana tidak mahu ia diperbesar-besarkan.

” Apapun, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada peminat yang cukup prihatin dengan keadaan kesihatan saya,” luah penyanyi berusia 51 tahun ini.

Baru-baru ini, seorang pengguna TikTok memuat naik video yang menyaksikan tubuh Zamani semakin membengk0k dan menjadi tvlar.

Rata-rata netlzen meluahkan rasa simpati selepas melihat keadaan fizikal vokalis kumpulan Slam itu.

Walaupun tidak selincah dahulu, Zamani tetap memberikan persembahan terbaik apabila vokal emasnya mendapat pujian ramai.

” Meskipun terkejvt penampilan terkini saya, warga netlzen tetap mendoakan saya cepat sembuh, itu sudah cukup membuatkan saya rasa dihargai,” ujar Zamani.

7 fakta menarik Zamani Slam

1) Dilahirkan pada 25 Mei 1971, pemilik nama sebenar Zamani bin Ibrahim ini berasal dari Simpang Empat, Alor Gajah dan merupakan anak jati Taman Keramat, Kuala Lumpur.

2) Bergelar vokalis kumpulan Slam dari 1994 hingga 1999, sebelum menjadi penyanyi solo sejak tahun 2002.

Antara lagu-lagu popularnya seperti Kembali Terjalin, Tak Mungkin Berpaling, Nur Kasih, Gerimis Mengundang, Jika Kau Rasa Getarnya, Mentari Muncul Lagi, Rindiani, Kembali Merindu, Syair Si Pari-Pari dan Kala Hujan.

3) Lagu Gerimis Mengvndang sewaktu menempa populariti luar biasa suatu ketika dahulu pernah dialihbahasakan kepada 21 bahasa di seluruh Asia.

4) Sebelum menyertai kumpulan Slam Zamani pernah dahulu menyertai kumpulan rock 80an iaitu kumpulan Scalia atau lebih dikenali sebagai kumpulan Saga pada tahun 1989. Ketika itu beliau baru berusia 18 tahun.

5) Pada tahun 1993, ketika Shah Slam mengetepikan vokalis asal kerana tidak mencapai tahap dikehendaki, ujibakat diadakan bagi mencari vokalis baru. Atas cadangan Acong Sweet Child, akhirnya mereka ditemukan dengan seorang pemuda yang bernama Zamani.

6) Pada ketika itu, Zamani baru berusia 22 tahun dan bekerja sebagai kerani di salah sebuah bank terkemuka di tempatnya. Keunikan dan kemerduan suaranya jelas memvkau pihak pengurusan dan anggota kumpulan yang lain.

7) Setelah lama membujang Zamani akhirnya telah selamat diijabkabulkan dengan gadis pilihan hatinya Nur Juliana Abdul Rani pada 20 September 20I9.

Sumber:hmetr0 dan bharian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*