‘Baru Kenal Siapa M. Rajoli’ – Rupanya M. Rajoli Yg Baca T4lkin Masa P.Ramlee MninggIDnia. Sempat Titip Pesan Ini

Pmergian pelakon veteran M.Rajoli pada atau nama sebenarnya Mohd. Rajoli Mohamed Zin,65, pada 17 September 2010 dianggap satu kehilangan besar kepada dunia seni tanah air dan sukar dicari ganti.

Bakatnya yang pelbagai mampu membuatkan penonton ketawa dan mnangls mengikut watak yang diberikan.

Apalagi dengan gurau senda yang sering menjadi usikannya kepada keluarga dan rakan-rakan, ia pastinya menjadi memori yang indah.

Allahyrham M.Rajoli atau nama sebenar Mohd Rajoli Bin Mohamed Zain dilahirkan pada 7 April 1945 di Pasir Mas Kelantan. Mempunyai dua orang isteri iaitu Hashimah Md Din dan Hajah Wan Chik Daud. Mereka dikurniakan empat orang anak keseluruhan.

Pada awal 70-an, M. Rajoli pernah belajar agama di Pulau Pinang kemudian ke Pakistan. Semasa berhijrah ke Kuala Lumpur antara pekerjaan yang pernah dilakukan ialah penjaga lif di bangunan UMN0.

Pengalaman yang dilalui termasuk pernah merlngkuk tiga malam dalam l0kap aklbat meminjamkan motosikal kepada rakannya seorang kongsi geIap semasa remaja membantu M. Rajoli mengisi lakonannya.

Kerjaya

M. Rajoli mula berlakon apabila ditemui oleh pelakon Ed Osmera tahun 1982. Ketika itu pengarah filem Jins Shamsuddin sedang mencari pelakon yang boleh membaca t4lkin untuk penggambaran filem Esok Untuk Siapa.

Kemunculan yang kecil itu terus membawa M. Rajoli sebagai pelakon. Filem-filem lain lakonannya ialah Mekanik, Mat1nya Seorang Patriot, Anak Sulung Tujuh Keturunan, Pagar-Pagar Cinta, Diva Popular dan Cicakman.

Sementara drama lakonannya yang banyak diperkatakan ialah Rabun arahan Yasmin Ahmad.

Beliau cukup dikenali dengan lakonannya yang begitu versatil dan bersahaja. Beliau merupakan seorang pelakon, penghibur dan pelukis.

Kebanyakan watak yang beliau bawa adalah ant0g0nis ataupun watak j4hat dan sering kali juga menjadi watak komedi.

Beliau juga sering membawa watak seorang datuk berpangkat yang kaya dan gatal. Selain komedi, beliau juga pernah membawakan watak seorang yang warak dan kuat pegangan agama dalam banyak filem dan drama.

Biarlah diingati sebagai lelaki hidung belang dalam filem dan drama. Biarlah juga dikec4m kerana menjadi pemabvk dalam filem asalkan orang tidak akan menemui beliau mabvk di luar filem.

Filem adalah realiti yang ditafsirkan tetapi kehidupan di luar filem adalah realiti yang mesti dijaga.

Kita tidak mempunyai banyak pelakon yang berwibawa. Yang banyak adalah pembaca skrip. Kepulangan M. Rajoli mengurangkan seorang pelakon kita yang berwibawa walau sekecil mana sekalipun wataknya, watak itu hidup di ingatan penonton.

Misalnya watak tukang kebun tua dalam drama Tanah Kvbur yang kecil melayakkan M. Rajoli dianugerahkan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Anugerah Skrin.

” Allahyrham seorang yang suka buat lawak tetapi pelakon-pelakon lain sangat hormat kerana dalam lawak Allahyrham selalu selitkan pesan dan nasihat,” kata Zulkifli Ismail yang beberapa kali berlakon dengan M. Rajoli.

Imam Besar Masjid Kampung Baru Kuala Lumpur, baca t4lkin untuk P. Ramlee

Liku hidup yang penuh warna-warni itu menjadikan M. Rajoli sentiasa sedar. Kerana sedar, sepanjang menjadi selebriti yang sentiasa disinari kemilau M. Rajoli tidak pernah tersasar.

M.Rajoli juga seorang Imam Besar Masjid Kampung Baru, dan ramai nak mengetahui, yang mengetuai bacaan t4lkin semasa pengebvmian Allahyrham Tan Sri P.Ramlee pada 29 Mei 1973 adalah M.Rajoli sendiri.

Gambar: M Rajoli kiri (kredit gambar: Repair Gambar Lama)

Dalam lakonannya, M. Rajoli sering tampil dengan watak komedi, khalayak selalu terhibur dan tidak kering gusi melayan lakonnya. Tetapi siapa tahu, realiti hidupnya tidak seperti keriangan yang terpancar dan dilihat orang.

Tidak menyangka skit kepala itu bukan skit biasa, pada 2008 peminat M.Rajoli terkejvt yang beliau telah jtuh skit dengan srius, selepas diperiksa pihak h0spital M.Rajoli menghdap pnykit Lymph0ma ataupun Kl3njar Knser Ot4k.

Aklbat daripada itu, beliau lumpvh hampir seluruh anggota dan hanya bergantung pada isteri-isterinya.

Menurut isteri keduanya, Hajah Wan Chik Daud, M.Rajoli (Wan Chik mninggI dnia pada September 2020) semakin sihat pada awal tahun 2008, kerana setiap hari menjalani terapi dan bergerak dengan bantuan kerusi roda yang dijaga rapi isteri pertama Hashimah Md Din di kediaman AU2 Keramat Kuala Lumpur.

Ketika itu beberapa exco Seniman turut berpeluang menzlarah pelakon tersebut.

Susuk tubuhnya semakin kurus, beliau juga lebih banyak menghabiskan masanya dengan tidur. Malah beliau hanya bangun pada waktu makan atau minum sahaja. Itupun setelah dikejvtkan oleh isterinya, Hashimah Mat Din.

Mahu mengajar mengaji, pesan supaya anak bongsu jadi pengganti kalau tak sempat

Beliau memang ada merancang, jika sembuh beliau nak jadi imam semula dan mengajar mengaji.

Malah turut berpesan sekiranya tidak sempat, beliau mahu anak bongsunya Muhammad Arif sahaja yang menjadi penyambung hasratnya itu.

Selepas setahun lebih hanya bergerak di atas kerusi roda dan terbarlng atas katil, akhirnya pada jam 10.45 malam 17 September 2010 menghembvskan nfas terakhir di H0spital Ampang selepas dimasukkan ke hspital.

Dalam mengenang kepulangan M. Rajoli, sebenarnya banyak yang boleh dipetik sebagai teladan.

Sunggupun dalam kesibukan memenuhi tawaran berlakon dan undangan aktiviti seni, beliau yang berjiwa warak ini tidak pernah menlnggalkan suruhan agama.

Beliau sentiasa berpuasa sunat selama tiga bulan sebelum menyambut ketibaan Ramadan dan aktif memberikan kuliah subuh.

Selain itu pernah menunaikan ibadah haji, beliau turut berpengalaman mengiringi jemaah haji di Malaysia untuk menunaikan haji menaiki kapal laut.

Sumber:wikipedia, mstar dan satkoba.bbn

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*