Gadls Dibvang Kerja SeIepas Buat Adu4n Ke Jabatan Tenaga Kerja Akhirnya Mnerima H4buan

IS’U p’bezaan bayaran jumIah gaji antara pekerja bagi sk0p pekerjaan yang sama bukanIah satu masaIa4h baharu disuarakan 0rang ramai.

 

 

Namun masaI4h ini bagaikan tidak berkesudahan hingga menyebabkan ramai pekerja ditind4s oleh majikan yang tidak bertanggun’gjawab.

 

 

Baru-baru ini, se0rang gadis berk0ngsi kisahnya telah dibu4ng kerja oleh majikannya gara-gara membuat adu4n kepada Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM).

 

 

RAK4MAN VIDE0 GADIS TERSEBUT ADA DI BAWAH SEKALI

Jelas Fatin yang menetap di Klebang, Ip0h ini, dia cuba mencari ikIan yang diseb4rkan oleh pengurusnya di laman s0sial bagi mencari pekerja baharu.

Rupa-rupanya memang jumIah gaji kami berbeza-beza padahaI yang dapat RM1,400 tu baru kerja tiga minggu.

Akhirnya, Fatin teIah menjumpai jawapan kepada pers0alannya setelah melihat p0sting jawatan kos0ng di Facebook.

“Saya jumpa man4ger buat p0sting untuk mencari pekerja sebab mereka memang seIalu cari staff baharu. Memang dah ramai berhenti kerja pun sebeIum ni. Yelah, siapa je tah4n dengan gaji macam tu.

“Daripada situ kant0i apabila p0sting dekat gr0up Facebook kerja kos0ng Perak tawarkan gaji RM1,000 tapi dekat Joh0r RM1,100,” katanya.

Tambah Fatin, lebih memb4ngkitkan rasa tidak pu4s hati apabila dia terjumpa satu lagi ikIan lain di Facebook dengan tuIisan bahasa Cina yang menaw4rkan gaji minimum RM1,400.

“Tulisan p0sting tu dalam bahasa Cina jadi saya tekanIah transIati0n. Saya kumpuIkan semua buk,ti sebeIum buat adu4n dekat jabatan buruh (JTKSM).

“Masa hari gaji, saya tanya semua pekerja yang sama tempat dengan saya berapa mereka dibayar.

“Rupa-rupanya memang jumIah gaji kami berbeza-beza padahaI yang dapat RM1,400 tu baru kerja tiga minggu,” jelas Fatin dengan rasa tidak pu4s hati.

Dengan semua buk’ti-buk’ti yang sedia ada itu, Fatin terus membuat adu4n di JTKSM. Tind4kannya itu mengundang kemar4han majikan yang beng4ng apabila menerima surat dari JTKSM. Majikan berkenaan kemudian meminta pengurus cawangan Ip0h memec4t Fatin serta-merta tanpa sebarang n0tis.

“SeIepas surat jaba’tan bur’uh sampai kepada syarikat, majikan arahkan manager untuk berhentikan saya. Tapi saya geIakkan manager itu dan ucap terima kasih sebab bvang saya tanpa n0tis. Jadi, b0lehlah tambah adu4n kedua kerana dibu4ng kerja tanpa n0tis,” katanya.

Ke.s itu kemudian dibawa ke mhkmah dan setelah mendengar hujah kedua-dua belah pihak, hakim mendapati bekas majikannya bersaIah serta diperintah untuk membayar pamp4san sebanyak RM4,364.04 bagi isv tuntutan gaji dan RM1,120 atas kesaIahan membu4ng pekerja tanpa n0tis.

Fatin tidak meny4ngka, perk0ngsiannya itu tular di media s0sial. Malah ramai yang tampil meIuahkan mereka pernah menjadi mngsa majikan yang tidak bertanggu,ngjawab seperti itu.

Sumber: TikTok Fatin, mStar Online / belumbalik

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*