“D0a saya dimakbulkan.. Diberi makan..” Usahawan k0smetlk Akhirnya Buka Cerita Sebenar

Ej3n jualan k0smetlk itu berkata, dia tidak mengingati secara jelas kr0n0logi pencvIikannya, namun tahu ditempatkan di sebuah rumah seakan inap desa di sebuah perkampungan di Laos selepas menempvh perjalanan panjang dari Sungai Gol0k di Pengkalan Kubor, Tumpat..

 

“Ketika tiba di tebing Sungai Gol0k pada hari kejadian (dicvlik) untuk menaiki bot, ada beberapa sksi di sekitar tapi mungkin mereka tidak tahu apa sebenarnya berlaku atau tidak ingin masuk campvr kerana takt..

 

“Sebaik menyeber4ngi Sungai Golok, saya dibawa menaiki kereta dan terus menuju ke destinasi yang tidak diketahui, tapi menempvh perjalanan yang lama sehinggalah tiba di sebuah rumah di Laos..

 

“Sepanjang dit4han, setiap hari saya menangls dan bertanya bila akan dikembalikan kerana saya difahamkan mereka tidak meminta wang tebvsan. Menerima kunjungan Ahli P4rlimen Tumpat. Sepanjang perjalanan dari Thailand untuk memasuki Laos.

Mereka menempvh banyak sek4tan jalan raya dan hatinya berdoa agar dit4han di mana-mana lokasi tetapi tidak berlaku sehinggalah mereka tiba di destinasi..

Sepanjang dit4han, Rosnazirah berkata, dia menerima lay4nan baik daripada kumpulan individu yang mencvliknya termasuk menjaga makan minumnya, namun dalam masa yang sama berasa bimbang jika diapa-apakan.

“Dalam hati, saya ada juga ingin menjerlt meminta tolong, tapi mengenangkan ia mungkin sla-sla.

kerana kawasan sekitar adalah sawah padi dan tiada yang faham, saya hanya mampu berdoa sahaja,” katanya. Setiap kali ditanya bila akan dihantar pulang, lelaki itu memberi jamlnan akan berbuat demikian sambil memintanya bersabar selain memberi tempoh antara tiga minggu hingga sebulan kerana keadaan masih ‘p4nas’. Sehinggalah pada satu hari, Ada orang bagitahu ‘you back home’ dan Rosnazirah bertanya ‘when?’ sebelum dijawab ‘today’ oleh lelaki berkenaan.

“Kami menaiki kereta menuju ke Bangk0k dan dit4han oleh pihak imlgres3n (Thailand) sebelum angg0tanya perasan wajah saya yang terseb4r berhubung k3s pencvlikan menyeb4bkan kami semua dit4han dan saya dibawa ke dep0t tah4nan imlgr3sen. “Tidak lama kemudian saya dibawa ke Kedvtaan Malaysia di Thailand dan selepas itu saya dapat berhubung dengan keluarga dan proses membawa pulang ke negara ini segera dibuat,”

Sumber Hmetro.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*