“Jgn Bencl Kakak, Kakak Tk Sengaja” Ibu Cerita Sitvasi Kejadlan, Sebenarnya Bkan Gadvh Berebvt Kerusi

Ibu kepada mngsa mavt dan svspek kejadian kakak tertik4m adik di Kampung Ulu Pulai, Ulu Choh, Iskandar Puteri menceritakan semula situasi membabitkan dua anaknya itu..

 

Menerusi temu bual bersama wartawan 999, ibu yang tidak didedahkan identiti berkata, pvnca pergadvhan mereka bukanlah disebabkan berebut tempat duduk seperti yang didkwa ramai pihak..

 

Pada hari kejadian, ibu ambil kakak dahulu di sekolahnya barulah ambil arwh dan seorang lagi anak di sekolah lain..

 

Ibu cerita kakak tak sengaja tik4m adik. Jelasnya, mereka pada awalnya bergadvh mulut ketika masing-masing dalam perjalanan pulang ke rumah daripada sekolah..

 

Masa masuk tu arwh macam, “kenapa lambat ni ibu?” Saya kata, “ibu ambil kakak la”. Lepas tu dia senyap. Bukan berebut kerusi, kerusi tu dijatvhkan. “Naikkan naikkan”, dia dah m4rah. “Kakak pek4k ke?” mereka bergadvh mulut. Kakak kata, “lain kali kalau abang nak minta kakak tolong, kakak tak nak tolong lagi”.

Dia macam dah sedlh. “Mana ada tol0ng, kau ingat aku takvt dengan kau?” Dia mula macam pr0vok. Saya pun, “dah dah senyap, p4nas ni.”

Kata ibu lagi, sepanjang perjalanan tu mereka hanya senyap. Sehingga lah sampai di rumah si ibu tekan hon memanggil anak nombor 4 untuk transit ke sekolah agama..

 

Mereka masih ‘argue’, tak lama selepas itu si adik keluar dan menjerlt sebab melihat arwh sudah berlumuran dar4h. Jangan bnci kakak, maafkan kakak. Ibu terus bertanyakan kakak apa yang telah dia lakukan. Keadaan kakak pada ketika itu sangat panlk dan meminta maaf kepada arwh.

Ya Allah abang. Maafkan kakak maafkan kakak. Ibu maafkan kakak. Jangan benci kakak, kakak tak sengaja ya Allah apa kakak dah buat. Ibu nanti kakak masuk neraka sorang-sorang ke? Kita tak sama-sama ke syurga ke?

Si ibu cuba menenangkan kakak dengan berkata dia tak sengaja. Katanya lagi, situasi itu sangat cepat berlaku.

Tambah si ibu lagi, dia merasakan kakak memang tak sengaja bukanlah sebab tek4nan perasaan.

Tambahan pula plsau memang dah ada di situ, dan ketika itu tangannya tercapai plsau. Jika buku atau rem0te TV ada di situ, mungkin kakak ketvk arwh dengan barang itu.

TERTUDvH (tengah) di Mhkmh Majlstret Kanak-kanak. FOTO Izz Laily Hussein

Kakak didakwa sebabkan kem4tian adik tanpa niat
Seorang rem4ja perempuan dihadapkan ke Mhkmh Majistret Kanak-kanak di sini, hari ini atas tudvhan tanpa niat menyebabkan kem4tian adiknya, minggu lalu.

Tertvduh yang berusia 17 tahun 11 bulan itu mengaku tidak bers4lah selepas pertvduhan dibacakan jurubahasa mhkmah di hadapan Majlstret Zuhainie Zull Kafli.

Berdasarkan kertas pertduhan, rem4ja berkenaan didkwa menyebabkan kem4tian adik lelakinya yang berusia 16 tahun yang mana dia tahu perbuatannya mungkin menyebabkan kem4tian di rumah mereka di Jalan Mini Stadium, Kampung Ulu Pulai di sini, jam 1.50 petang, 19 Oktober lalu.

Anak sulung daripada lima beradik itu didkwa mengikut Sksyn 304(b) Kanvn Kesksaan yang membawa hukvman penj4ra makslmum 10 tahun atau d3nda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesal4han.

Pendkwaan yang dijalankan Pengarah Pendkwaan Negeri Johor, Tengku Amir Zaki Tengku Abdul Rahman dan Timbalan Pendkwa Raya Hayatul Wirdah Mohd Yunos mencadangkan jaminan RM10,000 terhadap tertduh.

Bagaimanapun, barisan pembelaan yang mewakili tertvduh iaitu pegvam Abd Rahim Ali, Jihad Syahida Nadia Zakaria dan Nur Zafirah Norizan memohon jumlah jaminan itu dikur4ngkan atas alasan tertduh adalah kanak-kanak.

“Tertuduh adalah seorang kanak-kanak dan tiada sebab dia melarlkan diri. Selain itu, kita mengambil kira juga pendapatan keluarga dan latar belakang persekolahan yang mana pada tahun hadapan, tertvduh akan mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malayaia (STPM),” katanya.

Mahkamah kemudian membenarkan tertvduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin berserta syarat tambahan perlu melap0r diri di Balai P0lis Gelang Pat4h setiap sebulan sekali.

Difahamkan, bapa tertduh membayar ikat jamin berkenaan. K3s ditetapkan untuk sebutan semula bagi lap0ran bed4h slasat pada 5 Disember ini. Pada 19 Oktober lalu, media melaporkan, seorang kakak memb4ling plsau ke arah adiknya sehingga menyebabkan remaja lelaki itu menlnggal dunia.

Dua beradik itu dilap0rkan bergadvh aklbat berebut tempat duduk dalam kereta ketika pulang dari sekolah, sebelum kakak bertlndak memb4ling plsau ke arah adiknya selepas dipers3nda ketika masuk ke dalam rumah..

 

Hasil bed4h slasat mengesahkan pvnca kem4tian mngsa disebabkan tusvkan hujung plsau pemot0ng sayur yang terkena pada saluran d4rah utama (arterl) di bahagian kanan leh3rnya sekali gus menyebabkan pendar4han yang banyak.

Tonton klip penuh:

Kredit: limauasamboi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*