Tidak Puas Hati S0P Pengebumi@n, Keluarga M4ngsa C0VID-19 Sanggup Iarikan M4yat Untuk…

Sejak munculnya w@bak C0VID-19, macam-macam geIagat lucu dan aneh timb0l..

Terbaru, h0spital di Jakarta, Indonesia terp4ksa meningkatkan kawalan keselamatan di rumah m4yat selepas ramai ahli keluarga meIarikan m4yat m4ngsa C0VID-19.

Menurut p0lis tempatan dikenali sebagai Ibrahin Tompo, tind4kan sesetengah pihak melarikan m4yat kerana mahu mengadakan upacara pengebvmian mengikut tunt0tan agama mereka.

“Ada yang masih deg!l dan tidak faham prosedur h0spital.

Ramai saudara-mara m4ngsa terutama yang beragama Islam tidak bersetuju dengan pr0sedur ini kerana tidak boleh memandikan dan mengkafankan jen4zah sebelum dikebvmi mengikut tuntutan agama.

“Sehingga kini saja sudah 33 individu dit4han. Kesemua mereka berdepan tujuh tahun penjara kerana mel4nggar peraturan kuar4ntin kesihatan,” katanya.

Jelasnya, pihak berkuasa juga telah mengerahkan lebih banyak kakitangan untuk mengawal keadaan ini.

“Keadaan agak ser!us sehinggakan ada yang segera menunt0t m4yat untuk dikebvmikan segera walaupun men!nggal dunia kerana peny4kit yang tiada kaitan dengan C0VID-19,” katanya.

Difahamkan, situasi sama turut berIaku di Surabaya apabila empat individu telah dit4han selepas saudara-mara mer@mpas m4yat yang disy4ki m4ngsa v1rus itu dari h0spital tempatan.

Sumber: AFP via astrogempak

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*