Zaman Tunku Lagi Kon0nnya Gaji Minima Patut RM1,500 Tapi 2020 Pun Baru RM1,200

“Gaji minima 1,500 ni dari zaman Tunku Abdul Rahman lagi rupanya diperju@ngkan. Siapa yang sek4t? Ahli p0Iitik ke kapit@lis?”

Kec0h Twitter dek ker@tan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 24 Mac 1969 yang memaparkan janji parti p0Iitik Perikatan untuk memperju@ngkan pendapatan purata penduduk Malaysia berjumlah RM1,500

Dengan mengambil kira tempoh 51 tahun dari tahun 2020 ini serta Alm@rhum Tunku Abdul Rahman menjadi Perdana Mnteri Malaysia yang pertama, nampaknya cerita mengenai gaji sentiasa menjadi t0pik utama.

Mengapa ianya sentiasa diperkatakan? Dan mengapa sehingga sekarang, gaji minima pun masih di takuk lama? Tahun 1969 lagi janjinya RM1,500 tapi tahun 2020 pun, ia masih ters3kat pada RM1,200. Salah siapa?

HaI ini turut dipersetujui warga maya yang saban tahun meminta kerajaan menilai kembali gaji minimun yang sebenarnya tidak lagi relevan dalam kehidupan serba menc4bar ini.

Malah, ada yang menyimp0lkan bahawa kenaikan gaji pekerja di Malaysia sangat perlahan. Ianya lebih kepada kap!taIisme yang mengambil kesempatan di dalam kesempitan penduduk marhein dan dibantu ahli p0Iitik yang k0rup.

Bagaimanapun, ada warganet yang menaf!kan kenyataan akhbar itu dan menegaskan apa yang dimaksudkan oleh Utusan Malaysia adalah gaji purata penduduk ketika itu dan bukannya gaji minimun.

Jadi, adalah kurang wajar menyamakan situ@si ketika itu dengan zaman sekarang. Malah, ketika itu banyak kelebihan yang diperolehi oleh setiap pekerja seperti kenaikan gaji, elaun dan pelbagai kemudahan..

Jika ianya bukan seperti yang didebatkan oleh warganet sekalipun, tidak dinaf!kan Malaysia masih berada di bawah paras gaji yang sepatutnya, lebih-lebih lagi bagi syarikat yang suka mengambil kes3mpatan

Jadi, bagaimana? Wajar atau tidak gaji minimun dinaikkan hingga RM1,500?

Sumber:cari

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*