HlNA Nabi Muhammad, akhirnya lelaki ini meringk0k 26 bulan dalam penj4ra

Seorang lelaki dipenj4ra 26 bulan oleh Mahkmah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah atas dua pertud0han mengh!na Nabi Muhammad, agama Islam dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menerusi laman sosiaI Facebook tahun lepas.

Hakim M. M Edwin Paramjothy menjat0hkan huk0man penj4ra 26 bulan bagi pertud0han pertama dan enam bulan penj4ra untuk pertud0han kedua ke atas Danny Antoni, 29, serta memerintahkan huk0man itu berjalan serentak dari tarikh tngkap pada 6 Mac 2019.

Dalam penghakimannya, Edwin berkata jen4yah mengh!na agama seseorang dilakukan bukan sahaja terhadap individu yang disasarkan tetapi juga ke atas nilai dan fungsi yang diwakili agama tersebut.

“Persoalan dalam setiap k3s ialah sama ada perkataan yang digunakan adalah dalam bentuk yang boleh menimbulkan kej4hatan subst@ntif, yang mana badan perundangan telah menggubal und4ng² untuk mencegahnya…”

 

“Walaupun kebebasan bersuara membenarkan kebebasan mengkr!tik, hak ini tidak membenarkan individu untuk mengh!na…”

“Und@ng-und@ng melindungi kebebasan beragama menerusi penggubalan atau pengukuhan kerangka kerja  nasional dan perundangan bagi mencegah cerc@an terhadap agama dan melabel kumpulan-kumpulan agama dengan stere0taip neg4tif…”

Edwin menambah agama merupakan sesuatu yang peribadi serta mempunyai tempat yang istimewa bagi penganutnya, dan tidak dapat dinaf!kan dalam k3s itu bahawa hantaran tidak sesuai, tidak bertanggungjawab serta bersifat provokatif  berdasarkan kaum dan agama yang dibuat tertud0h telah meIanggar parameter kebebasan bersuara yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

“Apabila dilihat secara objektif, seseorang itu dapat merumuskan kata-kata atau hantaran sedemikian bukanlah sebahagian daripada penjelasan mana-mana idea dan mempunyai nilai sosi@l yang sangat rendah…”

“Apa juga manfaat daripada paparan itu tidak sebesar kepentingan, ketenteraman dan keamanan masyarakat. Kata-kata yang dikeluarkan itu menyebabkan ker0sakan dan boleh menggvgat keamanan…”

 

Danny ditud0h menggunakan akaun Facebook atas nama Danny A’antonio Jr untuk memuat naik hantaran mengh!naNabi Muhammad dan Islam yang boleh menggug@t keharmonian di antara umat Islam dan bukan Islam pada 1.21 pagi, 9 Jan 2019 mengikut S3ksyen 298A (1) (a) Kanun Kes3ksaan yang memperuntukkan huk0man penj4ra maksimum lima tahun.

Dia juga ditud0h meIakukan kesaIahan sama terhadap Abdul Hadi di tempat, tarikh dan masa yang sama menurut S3ksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang boleh dihuk0m di bawah S3ksyen 233(3) yang memperuntukkan d3nda maksimum sehingga RM50,000 atau penj4ra sehingga setahun atau kedua-duanya.

Kedua-dua hantaran tersebut dibaca di Pejabat Bahagian Sias@tan Jen4yah Siber dan Multimedia, Jabatan Sias@tan Jen4yah Komersial, Ibu Pejabat P0lis Bukit Aman, Menara KPJ di sini pada 10 pagi 4 Mac 2019.

Pendkwaan dikendalikan Timbalan Pendkwa Raya Julaila Jamaludin sementara tertud0h tidak diwakili pegu@m.

Sumber : Bernama

Via OMM

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber