C0vid-19: Kuching kini z0n merah, H0spital Sentosa ditutup

KUCHING kini dikategorikan sebagai z0n merah selepas mencatatkan 41 k3s setakat 12 tengah hari ini, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata, H0spital Sentosa di Kuching turut ditutup kepada orang awam manakala semua kakitangan pus@t perubatan itu diku4rantin di dalam h0spital berkenaan.

“Empat k3s baharu KIuster H0spital Sentosa. (Seramai) 677 individu disaring dan diuji, 657 masih menunggu keputusan dan Kuching, Sarawak menjadi z0n merah,” katanya menerusi catatan di laman Facebook beliau.

Pengesanan k0ntak rapat juga sedang dijalankan, katanya.

Kes jangk!tan baharu C0vid-19 di dalam negara mencatatkan 23 k3s hari ini berbanding 21 semalam.

Sementara itu di Kuching, Jawatankuasa Pengurusan Benc4na Sarawak akan mengadakan mesyuarat khas esok untuk membincangkan perkembangan terkini pand3mik C0vid-19, kata Pengerusinya Datuk Amar Douglas Uggah Embas hari ini.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan malam ini, beliau berkata, daerah berkenaan mencatatkan peningkatan ketara k3s positif akhir-akhir ini dengan hari ini saja lapan k3s positif baharu dilap0rkan.

“Terdapat 39 k3s (baharu) positif (terkumpul sejak Ahad lalu) dan dengan satu lagi k3s, kami akan menjadi z0n merah daripada kuning. Apabila menjadi (zon) merah, ia mencerminkan betapa ser!usnya keadaan ini. Ini memerlukan langkah-langkah tertentu diambil. Mesyuarat esok diadakan khas untuk menentukan langkah-langkah ini,” katanya.

Beliau berkata, apa saja langkah yang dipertimbangkan dan ditentukan akan dimaklumkan kepada Kementerian Kesihatan.

“Kami mahu mereka bert!ndak supaya kami dapat menguatkuasakan atau melaksanakannya secepat mungkin,” katanya sambil menambahkan bahawa larangan perjalanan akan menjadi antara lsu yang akan dibincangkan dalam mesyuarat itu.

Penasihat jawatankuasa berkenaan, Datuk Seri Dr Sim Kui Hian yang juga Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Negeri dan Datuk Seri Dr Stephen Rundi (Menteri Utiliti Sarawak), Pengarah Kesihatan Negeri Dr Chin Zin Hing dan pasukan pak4r perubatannya dijangka menghadiri mesyuarat itu.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber: Hmetro