“Husky bukan HlGH RlSK” – Tular Pasangan di Bukit Bendera K0non Pakai Gelang Pink ‘HlGH RlSK’, Rupanya…

Beberapa hari lepas, kec0h di media sosiaI apabila viraI gambar yang menunjukkan dua individu memakai gelang pink C0VID-19 di Bukit Bendera, Pulau Pinang.

Gambar yang tular itu kemudiannya mendapat perhatian PDRM yang seterusnya membuat sias@tan sama ada apa yang ditularkan itu benar atau tidak.

“Kita masih mengesan mereka menggunakan data maklumat yang diperoleh termasuk meneliti rakaman televisyen litar tertutup di Bukit Bendera.

“Kita si@sat dahulu kesahihannya, jika didapati mel4nggar syarat kuar@ntin, sias@tan akan dijalankan mengikut S3ksyen 22(b) @kta 342 dan S3ksyen 269 Kan0n Kes3ksaan,” kata Ketua P0lis Daerah Timur Laut, ACP Tuan Soffian Santong.

Bukan pakai gelang pink tapi… 

Namun sangkaan orang ramai mengenai kes viraI tempoh hari meleset pada hari ini apabila p0lis memaklumkan bahawa dua individu yang did4kwa meIanggar syarat kuar@ntin rupanya bukanlah berstatus pes4kit di bawah pengawasan (PUI) C0VID 19.

Menurut Harian Metro, gelang merah jambu yang mereka pakai adalah dari sebuah kedai haiwan peliharaan dengan tulisan ‘Husky And The Gang’. Laa terkeIiru dengan Husky dan High Risk kee??

“Sias@tan mendapati, lelaki berusia 21 tahun itu bekerja sebagai operat0r kilang dan tinggal di Permatang Tengah, Butterworth.

“Sementara, wanita berusia 22 tahun dari Sungai Puyu, Butterworth itu pula bekerja sebagai pembantu kedai dan mereka adalah pasangan kekasih serta tiada rekod jen@yah Iampau,” kata Ketua P0lis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Soffian Santong.

Tambah Soffian lagi, pasangan terbabit mend4kwa ke kedai haiwan peliharaan di New World Park pada 12.30 tengah hari, 2 Ogos lalu dan dipakaikan tag berwarna merah jambu bertulisan ‘Husky And The G@ng’ oleh pekerja kedai terbabit.

Memandangkan pasangan itu ingin ke kedai haiwan itu semula pada sebelah malam, mereka tak menanggalkan gelang terbabit bagi mematuhi syarat ditetapkan premis itu.

“Pasangan itu mengakui mereka adalah individu di dalam foto tular berkenaan serta mengakui tidak pernah ke luar negara.

“Mereka berada di kaunter stesen kereta api Bukit Bendera pada 3 petang hari sama dan menunggu giliran selama satu jam bagi membeli tiket.

“Disebabkan menunggu terlalu lama, mereka mengambil keputusan untuk beredar sebelum ke pusat beli belah Queensbay,” katanya lagi.

Menerusi semakan dengan KKM, pihak p0lis mendapati nama pasangan tersebut juga tidak ada dalam senarai PUS atau diarahkan untuk menjalani tempoh kuar4ntin di rumah.

Takpelah kalau dah tersilap tu. Itu tandanya rakyat kita sekarang prihatin dan bertanggungjawab..

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM