[VIDEO] Adat Orang Madura Melepaskan Anak Untuk Bernikah Raih Perhatian

Baik di dalam kehidupan seharian seperti mencium tangan ibu bapa sebelum keluar rumah, ketika meraikan perayaan, mahupun dalam majlis tertentu, adat istiadat yang diwarisi memainkan peranan penting dalam masyarakat untuk mengekalkan keharmonian dan mencorak keserasian di antara penduduk tempatan.

Dalam keIompok-kel0mpok bangsa Melayu Nusantara terdapat bermacam-macam adat dan budaya yang diamalkan dan mungkin kelihatan ganjiI bagi mereka yang tidak berasal dari sesuatu kelompok masyarakat itu.

Situasi ini digambarkan dengan sempurna dalam sebuah video yang dikongsikan oleh seorang pengguna TikTok ini yang menunjukkan ad3gan luar biasa diantara seorang ibu dengan anak lelakinya.

Dalam video terb@bit, wanita tersebut dilihat membuka kakinya sementara anak lelakinya mer4ngkak di bawah kakinya, Wanita tersebut kemudian men4ngis dan mendoakan anaknya yang pergi men!nggalkan rumah bersama seorang wanita.

Rakaman tersebut telah mengvndang ramai orang Melayu untuk meninggalkan k0men dan meminta penjelasan tentang adat yang ditunjukkan ibu dan anak berkenaan.

Beberapa orang yang men!nggalkan komen menjelaskan bahawa perbuatan tersebut adalah adat orang Madura apabila melepaskan anak mereka untuk bernikah, dan perbuatan itu menggambarkan ibu yang melahirkan anaknya dan kini dia merestui anaknya itu untuk membina hidup sendiri.

Sementara itu di bawah adalah antara artikel-artikel pilihan untuk mengisi masa lapang anda.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia.

Sumber HCL