Hartawan Air Botol MengaIahkan Jack Ma, Zhong Shanshan Kini Diiktiraf Sebagai Orang Terkaya di China

Inilah orang terkaya yang baru di China, Zhong Shanshan.

Pengasas jenama air botol Nongfu Spring yang terkenal di China ini telah mengambil alih tempat Jack Ma (Pengasas Alibaba) sebagai orang paling kaya di situ menurut index Bloomberg Billionaires.

“Awal bulan ni, Zhong pernah menduduki tempat ke-3 terkaya di China” – CNN

Kiranya, dia ambil masa tak sampai sebulan pun untuk naik dari yang ke-3 terkaya terus ke tempat pertama!

Rabu ini, anggaran nilai bersih Zhong telah mencecah 58.7 biIion doIar, mengalahkan Jack Ma yang ketika ini 56.7 biIlion d0lar menurut kiraan Bloomberg.

Dengan ini dia juga telah mendahului Pony Ma, pengasas Tencent (TCEHY).

“Biasanya anda akan sangka nombor satu terkaya di China datang dari bidang teknologi” – Rupert Hoogewerf, pengerusi Hurun Rep0rt, firma penyel!dik kekayaan.

Uniknya Zhong bukanlah usahawan teknol0gi seperti Jack Ma dan P0ny Ma.

 

Dia merupakan pengasas perniagaan air botol, Nongfu Spring, dan dia juga adalah ketua pencipta v4ksin di Beij!ng Wantai Biological Pharmacy. Syarikat tersebut yang telah terkenal di Shanghai pada awal tahun ini turut menaikkan kekayaan Zhong.

Dikenali sebagai l0ne-w0lf

Berlainan dengan usahawan yang lain, Zhong lebih low-profile dan lebih tertutup menyeb@bkan dia kurang dikenali. Diseb@bkan ini, dia telah mendapat geIaran ‘lone-wolf’.

Tambah Rupert, Zhong tak mempunyai ramai kenalan sesama usahawan.

Dia cuma buat kerjanya sendiri. Agak menakjubkan kerana bukan saja dia buat satu emp@yar bisnes bernilai 10 bili0n d0lar, tapi dua emp@yar yang masing-masing bernilai 10 bili0n d0lar.”

Tak sangka dengan bisnes air botol, dia boleh menjadi orang terk@ya kat sana. Tak ada yang mustahil jika kita ada matlamat dan berusaha. Admin pun nak buat bisnes air botol juga lah lepas ni.</p

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

SUMBER LM.