Malaysia Dijangka Memasuki GeIombang Ketiga C0VID-19, Kata KP Kesihatan

PUTRAJAYA, 2 Okt (Bernama) — Malaysia dijangka memasuki geIombang ketiga C0VID-19 selari dengan trend peningkatan jumlah k3s di seluruh dunia kebelakangan ini, menurut Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

“Sekarang ini kita lihat pada peringkat permulaan untuk gel0mbang ketiga, jadi k3s-k3s telah dikesan bukan hanya negara kita tetapi juga negara-negara lain menghadapi peningkatan k3s,” katanya pada sidang media perkembangan C0VID-19 di sini hari ini.

Ditanya mengenai unjuran Kemnterian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi kes C0VID-19, Dr Noor Hisham berkata ia bergantung kepada tind@kan KKM, pelbagai agensi ker4jaan seperti P0lis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan lmigresen dan Angkatan Tntera Malaysia (ATM) serta seluruh rakyat Malaysia.

“Kalau kita bersama dapat mengamalkan tindakan masing-masing iaitu patuhi SOP manakala KKM akan melaksanakan tind4kan kesihatan awam, (sebagai contoh) PDRM akan melaksanakan sekatan jalan raya serta ATM mempertingkat kawalan sempadan, jalan-jalan tik0s dan sebagainya.

“Kemnterian juga akan mengambil tind4kan untuk meIindungi tempat-tempat seperti pusat jagaan warga emas dan depoh tahanan lmigresen, penj4ra dan tempat tah@nan yang lain,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata persiapan dan kesiapsiagaan KKM kali ini adalah lebih tinggi berbanding pada peringkat permulaan w@bak iaitu dari segi persediaan mobilis@si petugas, jumlah Peralatan Perlindungan Diri (PPE) dan mesin ventilat0r.

“KKM telah menjalankan tind4kan mobilis@si pasukan bantuan kesihatan, sebelum 27 Sept kami telah menghantar petugas-petugas kesihatan KKM ke Sabah di daerah tertentu (Tawau, Lahad Datu dan Semporna).

“Kita akan melihat keperluan, kalau ada kita akan hantar lebih ramai lagi pakar-pakar (pakar pedi@trik, pakar b!us, pegawai perubatan dan jururawat) kita,” katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai kIuster Temb0k di Kedah, beliau berkata jangk!tan C0VID-19 bagi kIuster ini masih terkawal kerana ia adalah dalam kawasan tertutup iaitu di penj4ra.

“Ia tidak berada dalam komuniti dan Kluster Temb0k ini sama seperti kIuster di Depoh Tahanan lmigresen Bukit Jalil,” katanya.

Kluster Temb0k hari ini mencatatkan 128 k3s baharu menjadikan jumlah kumulatif k3s sebanyak 220.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber BERNAMA