5,000 Haiwan Peliharaan Termasuk Kucing & Anj!ng Ditemui M4Tl Di Dalam Kotak Penghantaran Di China

BEIJING: Sekurang-kurangnya 5,000 haiwan ditemui m4ti di dalam kotak penghantaran di pus@t kemudahan log!stik Pusat China pada minggu lalu..

Hanya beberapa ratus ek0r haiwan sahaja yang berjaya diselamatkan.

Pihak berkuasa telah melancarkan 0perasi peny!asatan bagi penemuan tersebut di wilayah Henan.

“Tempat itu dipenuhi dengan kotak penghantaran dengan ribuan haiwan yang sudah m4ti dan tempat itu berbau sangat bus0k”, kata Hua(samaran), pengasas kumpulan penyelamat haiwan Utopia.

Punca kepada berlaku kej4dian ini adalah disebabkan masalah komunikasi antara pembekal dengan pembeli hingga menyeb@bkan penghantara haiwan itu tergendaIa.

Kesemua haiwan yang telah m4ti itu terdiri daripada arnab, kucing, tik0s belanda dan anj!ng, diletakkan di dalam sank@r besi atau plastik dan ditutupi dengan kotak dengan lubang kecil.

Haiwan-haiwan ini bukan sahaja m4ti disebabkan oleh kekurangan oks!gen malah disebabkan oleh tidak diberi makanan dan minuman.

Haiwan-haiwan ini berada di dalam kotak tersebut selama seminggu sebelum ditemui kejadian kem@tian itu di pusat logistik Dongxing, Kota Luan, Henan.

“Mereka juga menjelaskan bahawa kesemua haiwan yang m4ti itu bukan haiwan ternakan malah merupakan haiwan peliharaan”

Und@ng-und@ng China meIarang penghantaran haiwan hidup dalam bungkusan biasa. Hua mengatakan kemungkinan haiwan tersebut dibeli secara dalam talian sebagai bin4tang peliharaan tetapi dibiarkan terdampar di pusat log!stik kerana penghantaran telah tertangguh, kerana syarikat log!stik yang terIibat mungkin men0lak untuk menandatangani penghantaran yang mel4nggar und4ng-und4ng pengangkutan.

Sumber: Cbs News

Via sk

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia