“Dah makan, anak dalam kandungan masih tak bergerak”

MENANTIKAN kehadiran cahaya mata tentunya menjadi detik terindah buat setiap pasangan yang berumahtangga.

Namun hasrat sepasang suami isteri untuk menyambut kelahiran anak lelaki mereka pada Selasa tidak kesampaian apabila b@yi tersebut disahkan men!nggal dunia semasa dalam kandungan..

lnsiden sed!h itu dikongsi menerusi Facebook pengurusan jen4zah Islam, MR Wan Cai Official yang menjadi tular dan mengundng seb@k netzen.

Lebih memiIukan tarikh b@yi tersebut sepatutnya melihat dunia pada 27 Oktober menjadi hari dia kembali menemui pencipta-Nya.

“Sepatutnya 27 Oktober 2020 adalah tarikh untuk anak syurga ini melihat dunia. Namun tarikh kelahiran itu telah Allah tetapkan sebagai tarikh untuk menguruskan pengebum!an jen4zah anak syurga ini.

“Ibu mana yang boleh menerima kenyataan apabila mengetahui anak yang dikand0ng selama sembilan bulan sudah tidak lagi berny@wa? Bapa mana yang boleh menahan rasa kesed!han apabila anak yang baru dilahirkan sepatutnya dipangku untuk diazankan tetapi dipangku untuk dibawa ke tanah perkub0ran?

Si ayah merat@p wajah b4yinya buat kali terakhir.

“Tidak boleh digambarkan dengan kata-kata kesed!han yang dilalui oleh pasangan suami isteri yang juga ibu bapa kepada anak syurga tersebut,” demikian menurut posting tersebut.

Menurut perkongsian itu, si suami telah membawa isterinya ke Hspital Tengku Ampuan Rahimah Klang pada jam 2 pagi 24 Oktober kerana ada tanda-tanda mahu bersalin.

Namun mereka diarah dktor untuk pulang ke rumah atas aIasan belum tiba masa isterinya untuk bersaIin.

“D0ktor memaklumkan belum ada bukaan atau tanda-tanda awal anak di dalam kandungan si ibu akan dilahirkan.

“Dktor juga memaklumkan kepada si ibu anak di dalam sihat lalu menyuruh si ibu pulang ke rumah,” katanya.

Pada 25 Oktober, wanita itu merasakan anak di dalam kand0ngannya tidak bergerak dan memaklumkan perkara itu kepada suaminya.

 

B@yi lelaki itu disahkan men!nggal dunia semasa dalam kand0ngan ibunya.

Namun suami membawa isterinya untuk berkeluar sarapan terlebih dahulu dengan harapan selepas makan anak di dalam kandungan akan bergerak dan aktif semula.

“Kebiasaannya sebelum ini jika anak di dalam kandungan tidak bergerak si ibu akan terus makan atau minum. Tujuannya supaya anak di dalam kandungan akan sentiasa bergerak dan aktif.

“Setelah makan dan minum si ibu mendapati anak di dalam kand0ngannya tetap sama tidak bergerak seolah-olah seperti ada yang tidak kena,” katanya.

Sepatutnya 27 Oktober 2020 adalah tarikh untuk anak syurga ini melihat dunia. Namun tarikh kelahiran itu telah Allah tetapkan sebagai tarikh untuk menguruskan pengebvmian jen4zah anak syurga ini.
Facebook

Disebabkan keadaan masih tidak berubah, tanpa melengahkan masa suaminya terus membawa isterinya ke hspital untuk mendapatkan kepastian tentang keadaan anaknya itu.

“Setelah pemeriksaan diIakukan d0ktor telah mengesahkan bahawa anak dalam kand0ngan si ibu sudah lagi tidak berny@wa.

“Pun@h harapan si suami disusuli dengan suara tang!san si isteri selepas mengetahui anak yang menunggu masa untuk dilahirkan telah pun pergi buat selama lamanya.

“Kalau diikutkan tinggal kurang daripada 48 jam untuk si ibu melahirkan anaknya mengikut pada kiraan hari yang diberi oleh pihak d0ktor,” katanya.

Jenzah b@yi cukup bulan itu dikebvmikan pada petang Selasa.

Prosedur untuk melahirkan b@yi yang sudah tidak berny@wa itu perlu dilakukan segera.

Namun selepas si ibu bertar0ng ny@wa selama 48 jam bayi itu masih belum berjaya dilahirkan.

“Dua kali ubat dimasukkan bertujuan untuk mengeluarkan anak syurga dari kand0ngan secara n0rmal.

“Pada 27 Oktober tepat jam 12.00 tengah hari dktor terp4ksa membuat keputusan untuk mengeluarkan anak syurga yang ada di dalam kand0ngan menggunakan cara pemb3dahan.

“Ini kerana ris!ko si ibu melahirkan secara n0rmal tanpa tenaga selepas 48 jam dan hanya akan membah4yakan nyaw@nya,” katanya.

Akhirnya kira-kira jam1.30 petang Selasa, b@yi tersebut berjaya dikeluarkan menerusi kaedah pemb3dahan.

Jen4zah anak syurga yang diberi nama Aulian Arsy Mohamad Fariz itu juga selamat dikebvmikan di tanah perkub0ran Islam Selat Klang pada Selasa.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber Mstar