“Semuanya angkra sahabat baik juga!” – Arw4h JuIia : Dibvn0h Rakan Sama Sekolah & BF Susp3k Lepas Dir0g0I

Kita semua faham mengenai peristiwa h!ba yang men!mpa kepada keluarga Ismail Muda, 58, apabila anaknya yang baru berumur 19 tahun, Allahy@rhan Siti Svrya dibun0h oleh kawan baik sendiri dengan kej4m.

Ekoran dengan kehangatan lsu tentang pemb*n0han Siti Suurya, ia mengingatkan seorang wart4wan penjen4yah SyahriI A. Kadir tentang k3s yang pernah terjadi lebih kurang sama kira-kira 13 tahun lepas.

Adik Juliana Md Fuzi, atau lebih dikenali sebagai arwh Juliana, pada waktu itu umurnya baru 20 tahun. lnsiden ini berlaku kira-kira 13 tahun lalu di Kuala Lumpur.

lnsiden gelap ini berIaku saat arwh ada bersua dengn susp3k yang merupakan kawan wanitanya dalam satu majlis reunion sekolah rendah mereka.

Susp3k ada mengajak arw@h untuk satu sesi ‘makan-makan’ sebab dah lama tak jumpa. Tapi, rupa-rupanya susp3k dah bersek0ngkol untuk melakukan ‘sesuatu’ dengan teman lelakinya terhadap m@ngsa.

Mereka membawa arwh ke sebuah hotel, konon nak ambil barang tertinggal. Di hotel itulah mereka samvn, lebih kej4m lagi, teman lelaki mer0g0l arw4h. Kemudian Ieher mngsa dijer0t sehingga arwh men!nggal dunia di tempat kej4dian.

Susp3k tak mengaku bersaIah.

Kedua-dua susp3k telah berjaya diberk@s oleh p0lis. Mereka didapati bersaIah dan dijat0hkan huk0man m4ti pada 14 Julai 2009.

Tak puas hati, dengan keputusan itu, mereka membuat rayu@n ke Mahkmah Rayu@n tetapi hanya sia-sia.

Setelah 5 tahun, Mahkmah R4yuan mengekalkan sab!tan kesaIahan dan huk0man m4ti terhadap mereka berdua.

Panel tiga hak!m yang diketuai Hak!m Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad berkata, Mahkmah Tinggi Kuala Lumpur tidak meIakukan sebarang kekhilafan dalam penemuan faktanya apabila mensab!tkan kesaIahan mereka.

Mahkmah R@yuan tidak mempunyai peluang untuk membuat penilaian tentang tingkah laku s@ksi seperti yang dimiliki hak!m Mahkmah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

“Kami tidak mempunyai aIasan untuk mengatakan bahawa sab!tan kesaIahan itu adalah tidak wajar,” kata Syed Ahmad Helmy ketika men0lak rayu@n.

Panel itu turut dianggotai Hakim Datuk Abdul Wahab Patail dan Hakim Datuk Mohtaruddin Baki.

“Mama, saya tak bvn0h! Saya tak bvn0h!” – Susp3k

Sebagai wartawan jen4yah, Syahril ada kongsikan situ@si di mahkmah. Katanya susp3k bersungguh-sungguh menaf!kan dirinya terIibat dalam k3s tersebut.

Susp3k sampai menang!s teresak-esak mer@yu kepada ibu bapa supaya terlepas daripada tud0han itu.

“Mama, saya tak b*n0h! Saya tak b*n0h!,” katanya sambil mer’ung.

Disebabkan k3s ini dan adik Siti Suurya, sebagai lnsan biasa Syahril juga tertanya-tanya.

“Mengapa mereka sanggup bersekongkol menyam0n dan memb*n0h sahabat baik sendiri, walhal mngsa punyalah teruja untuk bertemu dengannya setelah lama tak berjumpa….lagipun berapalah sangat yang boleh dapat kalau nak sam0n mngsa pun, dia bukannya anak jutawan!”

Tetapi nasi sudah menjadi bubur. Semoga Allah mencucvri rahmat di atas r0h adik Juliana dan adik Siti Nur Surya yang dibvn0h oleh sahabat mereka sendiri.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM