Ramai hiIang mata pencarian, ker@jaan mahu wujudkan 500,000 peluang pekerjaan buat r@kyat.

IMPAK pandemik C0vid-19 menyaksikan ramai yang kehiIangan pekerjaan di negara ni..

Susulan itu, penubuhan Majlis Pekerjaan Negara akan memfokuskan kepada usaha untuk mewujudkan hampir 500,000 peluang pekerjaan baharu selain menang@ni isu penganggvran dalam kalangan r4kyat, kata Perdana Mnteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurutnya, majlis itu akan turut melibatkan sekt0r swasta dan golongan mahir bagi membantu ker@jaan selain memberikan pandangan tentang langkah yang diperlukan bagi mencapai hasrat menyediakan pekerjaan kepada rkyat.

“Antara yang menjadi perhatian atau keb!mbangan rkyat ketika ini adalah lsu pekerjaan sama ada mereka kekal terus dengan pekerjaan, diberhentikan atau tiada kerja.

Sehubungan itu, ini merupakan satu langkah ke hadapan supaya masalah pengangguran dapat kita uruskan termasuk mereka yang di kalangan siswazah dan mereka yang telah tersedia dengan latihan ‘upskilling’ (peningkatan kemahiran) dan ‘reskilling’ (pemahiran semula) yang mana kita boleh latih semula supaya mereka disediakan dengan pekerjaan sesuai.

Sebab itu Kabinet memutuskan penubuhan Majlis Pekerjaan Negara. Di kebanyakan negara pun ada…kita ada juga tetapi agak terasing, ‘in silo’, banyak jawatankuasa dibentuk tetapi tidak menjurus kepada langkah menjana pekerjaan baharu, ” katanya dalam rancangan bual bicara Agenda Awani.

Muhyiddin berkata pada masa ini, latihan pemahiran semula dan peningkatan kemahiran kepada sebahagian golongan yang tidak mempunyai pekerjaan telah dimulakan bagi membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan pekerjaan yang akan dijana menerusi kegiatan ekon0mi baharu.

Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pada pembentangan Belanjawan 2021 semalam, ker@jaan mengumumkan penubuhan Majlis Pekerjaan Negara yang akan dipengerusikan Muhyiddin dan majlis itu akan menyelaras pelbagai inisiatif merentas kementerian dan agensi bagi mewujudkan peluang pekerjaan, peningkatan kemahiran dan latihan pekerja.

Pada masa yang sama, Muhyiddin berkata pelbagai insentif turut diberikan kepada pelabur, baik dari dalam mahupun luar negara sekurang-kurang dalam tempoh dua tahun untuk menarik mereka menanam modal di negara ini dalam usaha ker@jaan untuk mewujudkan lebih banyak peluang perkerjaan.

“Kita lihat dalam keadaan sekarang ini, bukan sahaja kumpulan B40 bertambah, tetapi golongan M40 juga semakin mengecil kerana dibvang kerja dan kehiIangan pekerjaan.

Keadaan ini memerlukan kita menyediakan peluang pekerjaaan, menguruskan supaya jangan ada pekerja Malaysia dibuang kerja, sebab itu bantuan subsidi upah diberikan untuk bantu syarikat berhadapan dengan situasi suk@r ini, ” katanya.

Menyedari terdapat lebih 860,000 pengngguran di dalam negara ketika ini, beliau berharap langkah-langkah dalam belanjawan itu dapat mencipta peluang pekerjaan yang baharu untuk mereka yang terkesan.

Dalam situ@si sukar ini, ker4jaan memberikan pelbagai insentif dan subsidi untuk membantu usahawan perusahaan kecil dan sederhana serta usahawan mikro, bagi memastikan mereka tidak terjat0h di bawah ‘jaringan keselamatan sos!al’.

Sementara itu, mengenai langkah ker@jaan membenarkan pengeluaran simpanan daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Muhyiddin berkata ia dilakukan setelah mempertimbangkan keadaan terdesak yang sedang dialami rkyat.

“Mula-mula memang kita agak rasa berat hati, bukan sebab tak nak bagi, tetapi soalnya bagaimana dengan jaminan masa depan pencarum tadi. Dahulu kita telah benarkan pengeluaran daripada Akaun 2 (i-Lestari) sekarang Akaun 1, jadi apa lagi yang berbaki untuk kelangsungan masa depan mereka.

Tetapi memandangkan ‘suara’ itu makin gamat dan datang daripada mereka yang terkesan, mungkin disebabkan tiada lagi simpanan, kerajaan pertimbang dan buat keputusan untuk memberikannya secara bersasar, ” katanya.- BERNAMA

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber mstar