K3s Mel0njak Tinggi Di Selangor, MB Arah Klinik & H0spital Swasta ‘S3mbunyi’ Uji@n C0vid-19 Dik0mpaun

Menerusi kenyataan media yang telah dikeluarkan oleh Menteri Besar Selangor iaitu Dato Seri Amirudin Shari, semalam, beliau telah memanggil dan mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Khas Keselamatan Negeri bagi K@walan C0VID-19 Negeri Selangor.

Antara pe3rkara yang dibincangkan menerusi mesyuarat tersebut adalah mengenai peningk@tan mend@dak k3s C0VID-19 di Selangor khususnya yang diumumkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) semalam serta langkah-langkah bagi m3mutuskan r@ntaian w@bak.

K0mpaun akan dik3nakan

Menurut taklimat oleh Jabatan Kesihatan Negeri Selangor (JKNS), peningk@tan k3s yang berlaku di negeri berkenaan disvmbang oleh beberapa faktor utama. Antaranya ialah k3s kumulatif (b@cklog cas3s) dari s@ringan pekerja kilang, s@ringan di p3njara serta s@ringan di klinik dan h0spital swasta yang tidak dilaporkan secara terus ataupun ‘real time’. ‘Backl0g’ ini boleh dik3san dari k3s yang b3rlaku 10 hari yang lalu.

POIS adalah program s@ringan di semua kilang dan tempat kerja yang berp0tensi m3ncipta klust3r dan per3bakan. Ini bagi m3mutuskan rant@ian serta mengelakkan klvster di tempat kerja. POIS akan dilaksanakan dengan kerjasama JKNS, Selgate Corporation Sdn Bhd, semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Federation of Malaysian Manufacturers (FMM).

Susulan daripada itu, bagi meng@tasi m@salah ini pihak JKNS akan meng3nakan k0mpaun terhadap klinik atau hospital swasta yang tidak melap0rkan k3s p0sitif secara terus pada hari yang sama melalui Sistem Informasi Makmal Kesihatan Awam (SIMKA). Selain itu, mesyuarat telah mengenalpasti kilang-kilang di seluruh Negeri Selangor sebagai kawasan utama per3bakan wabak. Oleh itu Kerajaan Negeri akan melaksanakan Program ‘Preventing Outbreak at Ignition Site’ (POIS).

Penvtup kilang yang sembunyi k3s p0sitif

Bagi meng3lakkan terc3tus klvster-klvster baru di kilang dan tempat kerja, Kerajaan Negeri Selangor juga mencadangkan kepada Kerajaan Persekutuan untuk mengambil tind@kan tegas dan menvtup kilang yang menyembvnyikan k3s p0sitif di kalangan pekerja serta tidak memberikan kerjasama untuk aktiviti peng3sanan k0ntak rapat (c0ntact tr@cing).

CAC berperanan untuk mengan@lisa p3sakit C0VID-19 bagi dikelaskan mengikut kategori tertentu sebelum dibawa ke pusat ku@rantin ataupun h0spital untuk r@watan lanjut. JKNS turut memaklumkan bahawa Pusat Ku@rantin dan Raw@tan Berisik0 Rendah (PKRC) MAEPS Serdang telah ditambah fasiliti dan mampu menampung tambahan 6,000 orang p3sakit. Fasiliti khas seperti khemah ICU dan peralatan perubatan turut telah disediakan.

Kekal konsisten memakai pelitup muka dan jaga penjarakan fizikal. Selangor tanggungjawab kita. Hanya dengan semangat kekitaan ini sahaja yang akan dapat m3mutuskan r@ntaian wabak ini.

Selain itu, mesyuarat turut membincangkan cadangan untuk menambah pvsat C0vid Assessment Center (CAC) terutama di daerah Petaling, Hulu Langat dan Gombak. Di akhir kenyataan tersebut, Amirudin menyeru semua rakyat di negeri Selangor untuk bersama-sama dalam usaha m3mutuskan r@ntaian C0VID-19 ini dengan mengamalkan pematuhan SOP.

Sumber: Kerajaan Negeri Selangor

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*