[VIDEO] ‘Ramai Tanya Saya Siapa Tuhan. Tuhan Tu Apa..’ – Ustaz Ebit Lew Islamkan Satu Kampung

Pendakwah bebas iaitu Ustaz Ebit Lew sekali lagi mendapat perhatian ramai selepas berjaya membawa komuniti suku Bajau Laut atau Gipsi Laut di Semporna Sabah mem3luk Islam.

Video yang dikongsikan oleh Ustaz Ebit di Instagram telah menerima banyak pujian sekaligus mengundang seb@k orang ramai.

157 orang p3luk Islam

Berdasarkan video p3ndek yang dikongsikan oleh Ustaz Ebit Lew mem@parkan sejumlah penduduk kampung berada di atas bot sambil menguc@p dua kalimah syahadah. Difahamkan, seramai 157 orang penduduk kampung itu telah mem3luk Islam dan keputusan itu dibuat dengan ker3laan hati mereka sendiri.

Bercerita lanjut mengenai perkara itu, Ustaz Ebit mengakui dia kesana hanyalah untuk memberi bantuan bekalan makanan memandangkan kehidupan mereka di sana agak sus@h. Kesemua penduduk di kawasan tersebut tinggal dalam bot atau pondok k3cil atas laut.

Bajau laut kumpulan manusia tanpa negara. Tengok anak kecil terus men@ngis. Ber3but-r3but datang dekat saya. Mereka b3ri nama anak selepas setahun kerana risik0 kem@tian tinggi untuk anak bawah setahun.

Satu kampung p3luk Islam

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew)

Namun siapa sangka, soalan yang diajukan oleh penduduk kampung berkenaan telah mengvndang s3bak Ustaz Ebit dan individu yang berada di situ. Mereka bertanya siapakah tuhan dan tuhan itu apa. Maka, Ustaz Ebit kemudian menjawab pertanyaan tersebut dan selepas mendengar penerangan, mereka akhirnya membuat keputusan untuk mem3luk Islam.

Tiba-tiba ramai tanya saya siapa tuhan. Tuhan tu apa. Saya terus s3bak. Saya dengan penterjemah tanya pernah tak sesiapa terangkan tentang agama. Mereka jawab tiada. Kami tak tahu. Tolong bagitahu kami. Saya terus s3bak. Saya kumpulkan semua dikeliling bot tadi.

Mereka semua terus percaya. Saya ajar mereka syahadah. Inilah hari paling s3dih gembira dalam hidup saya. Terima kasih Allah.

Sementara itu, Ustaz Ebit memberitahu akan terus menghulurkan bantuan kepada penduduk kampung tersebut selain sedang dalam usaha untuk membina sekolah serta mencari ustaz mengajar mereka.

Sumber: Ustaz Ebit Lew

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*