[VIDEO] C4mpur Beb0la Ik4n & B4bi, Kil4ng Jij!k Di4rah Tvtup

Di Pul4u Pinang, sebuah kil@ng mempr0ses mak@nan sejvk b3ku bukan Islam telah dis3rbu oleh Bah4gian Kesel4matan dan Ku4liti Mak4nan (BKKM) Jab4tan Kesih4tan Negeri Pul4u Pinang (JKNPP) kerana did@pati ber@da dalam ke@daan yang menjij!kkan.

Dihvrung l4lat dan lip4s

Mem3tik lap0ran H4rian M3tro, sebelum ini pih@k BKKM JKNPP telah memb3ri am@ran kepada p3milik pr3mis berk3naan tetapi l@ngsung tid@k di3ndahkan. Menurut Peg4wai Kesih4tan BKKM JKNPP Mohd Wazir Khalid, ketika s3rbuan dil@kukan baru-baru ini, mereka mend@pati mak@nan yang dipr0ses dibi@rkan terd3dah di atas l@ntai sehingga dihvrung l@lat dan lip@s. Lebih menjij!kkan apabila n@jis t!kus turut dijump@i pada m3sin dan per@latan yang digun@kan untuk mempr0ses mak@nan.

Dalam s0al si@sat, pemil!knya tidak h@bis-h@bis beri al@san kil@ng dah nak tvtup sebab bankr@p tapi dalam r3kod sudah 50 tahun ber0perasi dan berul@ng-ulang mel@kukan kes@lahan sama.

Walaupun pr0duk tersebut tidak dip@sarkan kepada p3ngguna Musl!m tetapi kil@ng terb@bit m@sih perlu menj@ga keb3rsihan bagi mengel@kkan daripada berl@kunya ker@cunan mak@nan.

Di4rah tvtup 2 minggu

Berc3rita l@njut meng3nai perk@ra itu, mereka turut men3mui beberapa bvngkusan pr0duk beb0la yang tid@k mempuny@i l@bel dimana ianya secara tid@k l@ngsung akan memb3rikan kek3liruan dalam k@langan penggun@ Muslim.

Kita dap@ti terdapat perc@mpuran pada b@han ik@n dan daging b@bi dalam pr0ses mengh@silkan beb0la, dan apa yang menjadi kek3liruan terd@pat bvngkusan yang tidak mempunyai l@bel.

Bagi pr0duk yang mempuny@i l@bel (jen@ma) pula ditul!s dalam tulis@n Cin@ yang meny@lahi und@ng-und@ng kerana setiap pr0duk dikelu@rkan w@jib mempuny@i tulis@n b@hasa Mel@yu kerana pr0duk-produk makanan seperti ini kebiasaannya diju@l di p@sar b@sah.

Susul@n daripada itu, pih@k mereka bersama Kem3nterian Perd4gangan Dalam Negeri dan H4l Ehw4l P3ngguna (KPDNHEP) dan M4jlis Perb4ndaran Seberang Perai (MBSP) telah meng@mbil tind@kan terhadap pem!lik kil@ng terb@bit. Malah, kil@ng tersebut juga diar@hkan tvtup selama dua minggu.

Video

Sumber: harian metro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*