Bermula 11 Mac, k0mpaun RM10,000 jika Ianggar S0P..

Kuala Lumpur: K0mpaun sehingga RM10,000 boleh dikenakan kepada individu yang meIanggar prosedur 0perasi standard (S0P) ditetapkan bagi pencegahan dan kawaIan C0vid-19..

Berdasarkan paparan di e-Warta Persekutuan, menerusi Ordinan Darur4t (Pencegahan dan Pengawalan Peny@kit Berjngkit) (Pindaan) 2021 yang diwartakan hari ini, k0mpaun berkenaan akan berkuat kuasa 11 Mac depan.

Kini, d3nda RM1,000 dikenakan kepada individu atau sy@rikat yang dikesan meIakukan kesaIahan berkenaan.

Menerusi pindaan itu juga, syrikat atau pertubuhan yang melakukan kesaIahan sama boleh dikenakan k0mpaun sehingga maksimum RM50,000.

Selain itu, orang ramai yang melakukan kesaIahan Ordinan Darur4t boleh ditngkap, manakala individu dijangkiti atau disy4ki terkena jngkitan atau menjadi k0ntak pula boleh dipakaikan dengan peranti pengesanan..

Pemasyhuran ordinan itu dibuat Yang di-Pertuan Agong yang berpuas hati tind4kan serta-merta dikehendaki bagi meminda Akta Pencegahan dan Pengawalan Penykit Berjngkit 1988 (Akta 342).

Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penykit Berjngkit) (Pindaan) 2021 diwartakan susulan Pr0klamasi Darurat dikeluarkan Yang di-Pertuan Agong, mengikut Perkara 150, Perlembagaan Persekutuan, 11 Januari lalu.

Kadar k0mpaun terb@bit dinaikkan, susulan penggantian Sksyen 25 yang memberi kuasa kepada Ketua Pengarah Kesihatan atau mana-mana pegawai kesihatan yang diberi kuasa oleh Pendkwa Raya.

Pindaan terhadap penaIti am mengikut Sksyen 24 Ordinan sama, bagi kesalahan yang tiada penalti diperuntukkan dengan nyata kini boleh did3nda sehingga RM100,000 atau dipenjara maksimum tujuh tahun atau kedua-duanya sekali.

Peranti pengesanan iaitu gelang tangan atau peranti yang diberikan pegawai yang diberi kuasa dan sebarang perbuatan memusn4h, mer0sak, menghil4ng atau mengubahnya, menjadi satu kesaIahan

Sumber Hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*